בתי אבות לתשושי נפשאלצהיימר הינה מחלה ניוונית של המוח המובילה לניוון הדרגתי של תאי המוח. התפקוד הקוגניטיבי של הקשיש נפגע, פגיעה זו מתבטאת בירידה בכישורים המנטליים כגון התמצאות בזמן ובמרחב, זיכרון, יכולת חשיבה בהירה ובנוסף מובילה לשינוי בהתנהגות ולקשיים לשוניים. הסימפטומים של המחלה מתרבים ומתעצמים עם הזמן. בעוד בשלביה הראשונים מסוגל הקשיש לטפל בעצמו בשלביה המתקדמים של המחלה הקשיש זקוק ליותר ויותר עזרה והשגחה. מחלת האלצהיימר מובילה בדרך כלל להגדרה תפקודית של הקשיש כתשוש נפש. במידה והמסגרת הביתית איננה מאפשרת תנאים אלה מומלץ להעביר את הקשיש לבית אבות מתאים, במקרה זה לבית אבות לתשושי נפש אשר מספק מסגרת מוגנת לקשיש במחלקות מותאמות מהן תשושי הנפש לא יכולים לצאת ולאבד את דרכם, חצר מגודרת ומוגנת וצוות שמטרתו לפקח על הדיירים ולסייע להם.

הצוות בבתי אבות לחולי אלצהיימר

הצוות הרפואי בבית אבות לחולי אלצהיימר כולל רופא האמון על בריאותם הכללית של הדיירים וכן פסיכוגריאטר המתמקד בפן הקוגניטיבי, המנטלי והרגשי של המטופל וממליץ על תכנית טיפולים פרטנית התואמת את מצבו הרפואי והקוגניטיבי של הקשיש. לרוב תוכנית הטיפול בבית האבות כוללת פעילות פיזית כגון פיזיותרפיה ותנועה, פעילות מנטלית לגירוי המוח וכן המלצות לשיפור המצב הרגשי.

נוסף על הצוות הרפואי בבתי אבות לחולי אלצהיימר ישנו גם צוות פרא-רפואי הכולל מרפאים בעיסוק, מטפלים באומנות ויצירה, מפעילים, פיזיותרפיסטים ועוד.

עלויות ומחירים

המחירים בבתי אבות לחולי אלצהיימר ותשושי נפש נעים בין 12,000- 20,000 ₪ בחודש. הבדלי המחירים נובעים ממיקום בית האבות, מגודל הבית, התחזוקה ורמת המבנה. במידה ואין באפשרות הקשיש ומשפחתו לממן את השהות בבית האבות ניתן לפנות לקבלת סיוע מהמדינה, לצורך כך יש להגיש בקשה לקבלת קוד משרד הבריאות ולבחור בית אבות המקבל קוד זה.

לאילו קריטריונים כדאי לשים לב כאשר מחפשים בית אבות לחולי אלצהיימר –

ישנן תקנות מיוחדות למחלקות לתשושי נפש בבתי אבות והן מוגדרות על ידי משרד הבריאות. בעת בחירת בית אבות לחולי אלצהיימר חשוב לבדוק שהבית עומד בתקנות ולשים דגש על מספר קריטריונים חשובים:

  1. רישיון – ודאו כי בית האבות מפוקח על ידי משרד הבריאות ובעל רישיון מתאים.
  1. השגחה – על פי התקנות במחלקת תשושי נפש יש לספק השגחה לדיירים במשך כל שעות היממה ובנוסף יש לוודא כי המחלקה מוגנת ולא ניתן לצאת ממנה ללא השגחה.
  1. שטחי חוץ מוגנים – כיוון שהדיירים במחלקת תשושי נפש לא יכולים לצאת מהמחלקה ללא השגחה חשוב לבדוק שהמחלקה כוללת חצר/ מרפסת רחבה ומוגנת המאפשרת לדיירים שהיה בחוץ באופן בטוח ללא סכנת יציאה.
  1. השגחה רפואית – על בית אבות לתשושי נפש לספק לדיירים השגחה רפואית וסיעודית 24/7 וכמו כן להתקין לחצן מצוקה ליד כל מיטה.
  1. תעסוקה ופעילויות – על צוות בית האבות לכלול מדריכים תעסוקתיים, מפעילים, מרפאים בעיסוק ופיזיותרפיסטים. מומלץ לבדוק מהו סדר היום של הדיירים, מהן הפעילויות המתקיימות בבית ובאיזה תדירות.
  1. מיקום ונגישות עבור בני המשפחה – מומלץ לבחור בית אבות הקרוב לבני המשפחה מבחינה גיאוגרפית ולוודא כי זמני הביקור בבית נוחים עבור בני המשפחה.

בנוסף לקריטריונים אלו לכל משפחה ולכל קשיש יש קריטריונים נוספים החשובים בעבורם, למשל אופי דתי, פעילויות מסוימות, רמת כשרות ועוד, העקרוניים להם ותואמים את אורח חייהם.

המעבר לבית אבות כרוך בהסתגלות ובשינויים שאינם קלים, אך על מנת להקל על ההתאקלמות כדאי לבחור מקום העונה על מספר רב ככל האפשר של קריטריונים וצרכים.