עזרה לקשיש

שיקום החלמה והבראה בקרב גיל הזהב

לרוב הסיבות לשיקום או החלמה בקרב האוכלוסייה הצעירה והמבוגרת הן שונות ונובעות מסיבות שמקורן בגיל בלבד. אם צעירים נזקקים לשיקום בגין תאונות דרכים, תאונות בשירות הצבאי ותאונות עבודה, הרי שבקרב בני הגיל השלישי והאוכלוסייה המבוגרת, השיקום נדרש בעקבות מקרים של בעיות אורתופדיות, שברים בירך, שברים בברכיים, או בשל כשלים במערכת העצבית כגון אירוע מוחי/שבץ מוחי. קשיש עם שבר בירך יזדקק לשיקום קצר יותר מאשר הקשיש שיעבור שבץ מוחי ויזדקק לשיקום ארוך במיוחד, במטרה לשקם את המערכות המוטוריות שנפגעו באירוע זה. באופן כללי, מטרת השיקום הינה סיוע לקשיש שתפקודו היומיומי נפגע, לחזור לתפקוד רגיל ככל הניתן באמצעות צוות מקצועי המורכב מפיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, אחיות, רופאים, עובדים סוציאליים, מומחים בשיקום ועוד.

במקרים רבים לאחר ניתוח, אירוע לב, או אשפוז, זקוק הקשיש לתקופת החלמה או הבראה, והוא זכאי למימון לתקופה מסוימת במסגרות השונות, או להחזרים כספיים. לרוב, במצבי החלמה לאחר אירוע לב או אשפוז ימומן התשלום על ידי קופת החולים בה רשום הקשיש, לעיתים נדרשת המשפחה לממן את דמי ההשתתפות העצמית. כדאי לדעת כי בחלק מהמוסדות הן בדיור מוגן והן בבתי אבות יש אגפי החלמה המותאמים לצרכים הסיעודיים והרפואיים של הקשישים וחוק הבריאות קובע כי המדינה מממנת עד חמישה ימי החלמה. מאחר ובמקרים רבים זקוק הקשיש לתקופת החלמה ארוכה יותר יתרת הזמן ממומנת באופן פרטי ובהתאם לסוג הביטוח והקופה אליה משתייכים זכאי הקשיש להחזרים כספיים. לאחר ניתוח, בעקבות אשפוז של שישה לילות, יהיה זכאי הקשיש להבראה, להחלמה יהיה זכאי הקשיש לאחר אירוע לב או אשפוז של מספר לילות, כמו כן זכאים הקשישים לטיפולי פיזיותרפיה, יש לבדוק אם זכאות הקשיש במסגרת הביטוח המושלם.

בירוקרטיה ותנאים בדרך לשיקום

עוד בטרם ישוחרר מהמחלקה בה הוא אושפז, והרבה לפני שיעבור לשיקום, על הקשיש להיבדק על ידי רופא מומחה שיעריך את מצבו הבריאותי וימליץ על המשך הטיפול בו ועל מטרת השיקום. המומחה יאבחן ויקבע את מטרת השיקום, ויקבע את תכנית השיקום המומלצת. כדי שקשיש יהיה זכאי לשיקום עליו לעמוד בפני מספר תנאים והם:  מצבו הרפואי חייב להיות יציב, ללא זיהומים או חשש לבעיות רפואיות לא פתירות. עליו להסכים לשיקום ולשתף פעולה עם צוות השיקום, אחרת סיכויי ההצלחה הם נמוכים וחסרי תועלת, ואם הוא בעל בעיות רפואיות קוגניטיביות קודמות למקרה האשפוז האחרון, אזי, הערכה מחודשת של הרופא יכולה לאשר שיקום חלקי למען שיפור ולו חלקי בלבד במצבו הבריאותי. השיקום כולל בניית תכנית שיקום מפורטת, המורכבת ממעקב רפואי, טיפולי פיזיותרפיה מותאמים למצב הקשיש, ריפוי בעיסוק, קלינאי תקשורת וכדומה, לכל אורך תהליך השיקום, מלווה הצוות הרב מקצועי את הקשיש, עד לחזרה לתפקוד מיטבי.

מסגרות שיקום לקשיש

קיימות שלוש מסגרות בהן יכול הקשיש לשהות במסגרת תכנית השיקום שלו והן: בית חולים שיקומי או מחלקה שיקומית בבית חולים כללי, לתקופה של עד כ3 חודשים. מסגרת יומית בה הקשיש מתגורר בביתו ומגיע עצמאית לטיפול במרכז שיקומי הקרוב לביתו, והמסגרת השלישית שהיא שיקום בבית הקשיש, אליו מגיע המטפל ומבצע מעקב קבוע עד לשחרורו מהתוכנית.