סקלרוזה

מהי מחלת האלצהיימר? 

מחלת האלצהיימר הינה מחלה הפוגעת בתאי המוח וגורמת לשינויים המשבשים את יכולת הזיכרון בהתחלה, אך בשלבים מאוחרים יותר עלולים גם לפגוע ביכולת הדיבור, הפרעות בשינה, דיכאון, הזיות, ואף פגיעה מוחית קשה. מחלת האלצהיימר מתפתחת באיטיות ומשפיעה באופן שונה על אנשים שונים. ישנם כאלה שנפגעים מהמחלה למשך מספר שנים ומחלימים, אך יש כאלה שחולים במחלה במשך 20 שנים ויותר. חולי אלצהיימר מוגדרים על ידי משרד הבריאות כ"תשושי נפש".

מי בסיכון לחלות? 

על פי מחקרים, ניתן לומר שהסיכון לחלות במחלה הוא לרוב לבני 65 ומעלה והסיכון עולה ככל שעולים עם הגיל.

מהם הגורמים למחלת האלצהיימר? 

בספרות המקצועית ובמחקרים רבים מנסים למצוא תשובה לשאלה זו אך עדיין אין משהו מובהק שניתן לומר בנושא. ישנם מחקרים לפיהם האלצהיימר הוא תורשתי, אך ישנם מחקרים סותרים לפיהם האלצהיימר אינו בהכרח תורשתי.

האם יש סימנים מקדימים למחלה?

ישנם סימנים מקדימים/ראשוניים לאלצהיימר והם מתבטאים בעיקר בבעיות הקשורות לזיכרון כמו שמות של אנשים ומקומות ידועים, אך לא כל בעיית זיכרון פרושה מיד מחלת האלצהיימר. יתכן שאנשים שוכחים דברים בשל גילם המבוגר, ללא קשר למחלה. עוד סימנים ראשוניים יכולים להיות קשיים בפעולות חשבון פשוטות. בשלבים מתקדמים יותר ניתן יהיה להבחין בקשיים בפעולות בסיסיות כמו נעילת נעליים, צחצוח שיניים לבוש וכדומה. כאשר ישנה החמרה, ניתן לראות קושי בקריאה כתיבה, יכולת לזכור איפה הבית אחרי טיול קצר, בלבול וטעות בזיהוי אנשים קרובים, אי היכולת לזהות בני משפחה, חזרה בדמיון לתקופת הילדות, ועוד תופעות שונות שהמוח יוצר בשל הדמנציה הקשה. התסכול מהתסמינים שהזכרנו יכולים לגרום לחולה להיות עצבני ואף תוקפני יותר.

האם אפשר לטפל במחלת האלצהיימר?

אין טיפול כיום שמעלים לגמרי את המחלה, אך ישנן תרופות רבות שעשויות לסייע למספר רב של תשושי נפש להקל על המחלה ועל תופעות הלוואי שלה כמו בעיות דיכאון והפרעות בשינה. התרופות עשויות אך להאט את קצב התפתחות המחלה ולשפר את הרגשתו של החולה. במקרים מתקדמים לא יהיה מנוס ממציאת מטפל סיעודי לחולה או ממציאת פתרון דיור כגון בית אבות לתשושי נפש. קיימים בתי אבות לתשושי נפש במרכז, בתי אבות לתשושי נפש בשרון, בתי אבות לתשושי נפש בצפון, בדרום, ובערים רבות בארץ.

מאמר מומלץ:

 

כיצד נכון להתמודד עם המחלה כמשפחה של חולה אלצהיימר?

משימת הטיפול בחולה תשוש נפש הסובל מאלצהיימר היא משימה מאתגרת מאוד שעלולה לפגוע באיכות החיים של בני המשפחה. אם המשפחה מעדיפה לטפל בחולה בבית, מומלץ בחום להיעזר במטפל סיעודי. אך אם המשפחה מעדיפה טיפול במקום מסודר עם בעלי מקצוע המתמחים בטיפול בתשושי נפש, אזי יוכלו לפנות למספר בתי אבות ולמצוא את המקום המתאים ביותר ליקיריהם מבחינת איכות טיפול ומיקום גיאוגרפי. בכל מקרה של הצפה של אחד התסמינים, מומלץ להתייעץ ברופא משפחה או פסיכוגריאטר, ולא להזניח, כיוון שככל שמקדימים כך ניתן להקל יותר.

לנוחיותכם, להלן מספר דוגמאות של בתי אבות לתשושי נפש נבחרים:

בית אבות לתשושי נפש בצפון:

– בית אבות מוריה צפת

– בית אבות הדסים בבית שאן

– בית אבות נוף עכו

– בית אבות בן יהודה קרית אתא

– בית אבות בן יהודה חיפה

– בית אבות מול כרמל

– בית אבות בית גבריאל

בית אבות לתשושי נפש בשרון:

– הבית לאזרחים וותיקים בקדימה

– הבית בפרדס

– בית השמש

בית אבות לתשושי נפש במרכז:

– בית הורים הדקל

– בית אבות גיל עוז

– בית אבות נאות השרון

– בית אבות שלמה המלך

– בית אבות מרכז סיעודי וותיקים

– בית אבות גיל-עד

– בית הורים רחל ליצ'ק בבית דגן

– בית אבות נווה שבא לוד

בית אבות לתשושי נפש בשפלה:

– בית אבות גולדן קייר

– בית הורים רחל ליצ'ק באחווה

– בית אבות נווה אורנים

– בית אבות מבטח אור (מרפא גנים לשעבר)

בית אבות לתשושי נפש בירושלים:

– בית אבות נווה הורים מושב זקנים

–  בית אבות טובי ירושלים

–  בית אבות יקירי ירושלים

בית אבות לתשושי נפש בדרום:

– בית אבות בית הלפרין

– בית אבות נווה שבא השלום

– בית אבות נווה שבא סיטי אשדוד

– בית אבות עירוני באר שבע