תיאור

מחלת אוסטאופורוזיס ידועה גם בשמות דלדול עצם או בריחת סידן מגבירה את הסיכון לסבול משברים. הגורמים, התסמינים, האבחון והטיפל באוסטאופורוזיס במדריך ההורים שלי

אוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס היא מחלה שנקראת גם בריחת סידן או דלדול עצם, מצב שהופך את העצמות לרגישות יותר לשברים. לסובלים, ובעיקר לסובלות מאוסטאופורוזיס, אפילו מעידה קלה יכולה להסתיים בשבר.

בגיל המבוגר, החלמה משברים היא תהליך קשה וארוך יותר בהשוואה לצעירים, ובמקרים רבים יהיה צורך בהתערבות כירורגית שעלולה להיות קשה מאוד ובמקרים מסוימים המצב אפילו עלול להסתיים במוות.

במצב רגיל, רקמת העצם נהרסת ונבנית מחדש עם השנים עד סביבות גיל 30, ולעתים אפילו מוקדם יותר, כשבגיל הזה מגיעה העצם לכמות המרבית. כלומר, תהליכי הפירוק ותהליכי הבנייה מאזנים אחד את השני מבחינת כמות העצם.

אוסטאופורוזיס טיפול | אוסטאופורוזיס כאבים

גורמים ותסמינים של אוסטאופורוזיס

החל מהעשור החמישי לחיים, קצב בניית העצם נעשה איטי יותר מקצב הפירוק, וכך נוצרת הידלדלות הדרגתית של כמות העצם. כשדלדול העצם הוא חמור, זהו מצב של אוסטאופורוזיס.

שכיחות המחלה בקרב בני 50 ומעלה הוא 20%. המחלה שכיחה יותר אצל נשים, כאשר אצלן המצב מתחיל סביב גיל המעבר, ואילו אצל גברים דלדול העצם מחמיר עד לאוסטאופורוזיס החל מגיל 70. 

בנוסף למצב הורמונלי וגיל, ישנם גורמי סיכון נוספים לאוסטאופורוזיס. ביניהם, הפרעות אכילה, צריכה גבוהה מאד של אלכוהול וקפאין, עישון, שימוש ארוך טווח בתרופות מסוימות, שכיבה ממושכת וחוסר תנועה, היסטוריה של שברים, מחסור בוויטמינים (בעיקר ויטמין D וסידן) וקיומן של מחלות כרוניות אחרות כמו סוכרת, יתר פעולה של בלוטת התריס, אי ספיקת כליות, דלקת מפרקים, איידס, מחלות ריאות, ועוד. 

בשלב המוקדם יותר של דלדול עצם, אוסטאופורוזיס לא מלווה בכאבים ולכן קשה לתפוס אותה מוקדם ולהתחיל לטפל כדי להאט את החמרתה. התסמין העיקר שלה זה נטייה לשברים, שניתן להבין רק לאחר השבר, כלומר, אבחון בדיעבד ולאחר פגיעה.

הדרך לאבחן אוסטאופורוזיס היא באמצעות בדיקת צפיפות עצם. ההמלצה הרפואית היא לבצע את הבדיקה כל חמש שנים – לנשים מגיל 65 ולגברים מגיל 70. כך ניתן יהיה לאבחן לפני פגיעה ולהתחיל טיפול בזמן כדי לעכב את דלדול העצם. 

לחצו אם אתם רוצים לדעת עוד על שינויים גופניים בגיל השלישי.

דרכי טיפול באוסטאופורוזיס

הדרך הראשונה לטפל באוסטאופורוזיס היא שינוי אורח החיים על ידי פעילות גופנית קבועה שבונה עצם, כמו למשל הליכה, ושינויי תזונתי ומעבר לארוחות עשירות בסידן ובוויטמין D והפחתה משמעותית של צריכת קפאין ואלכוהול.

במקרים חמורים יותר של דלדול עצם שבהם הירידה בכמות העצם משמעותית ובולטת, אפשר לשקול לשלב גם טיפול תרופתי לאוסטאופורוזיס.

סוגי תרופות לטיפול באוסטאופורוזיס

  1. ביספוספונטים: תרופות מסוג זה מעכבות את פעולת פירוק העצם ובכך מקטינות את הפער בין תהליכי הפירוק והבנייה לטובת הבנייה. לרוב ניתנות דרך הפה, אך במקרים של תופעות לוואי קשות במערכת העיכול, ניתנות גם פעם בשנה באמצעות זריקה. 
  2. SERM: תרופות אלה משנות את פעולת הקולטן לאסטרוגן באופן סלקטיבי, הן נקשרות לקולטן האסטרוגן בעצם עוזרות לבנייה של העצם. בכך הן מסייעות במניעה של שברים, בעקר בחוליות עמוד השדרה, וגם בהגנה מפני סרטן השד. 
  3. קלציטונין: מדובר בתחליף סינתטי להורמון עם שם זהה שמופרש מבלוטת התריס. תפקידו של ההורמון הזה היא לדכא את פעולתם של התאים שהורסים את העצם. הפחת של פעולת התאים הללו, בדרכה, מאזנת בין תהליך הבנייה לתהליך הפירוק של העצם ומאפשרת ליותר מסת עצם להתקיים בגוף ברגע נתון.

לכן, חוסר איזון בבלוטת התריס הוא גורם מסכן להתפתחות של אוסטאופורוזיס ויש לבדוק את תקינות פעילות הבלוטה. בגלל שמדובר בתחליף הורמון סינתטי, הטיפול הזה יקר יותר מהאחרים וניתן במקרה של דרגות חמורות יותר של המחלה. 

בריחת סידן | אוסטאופורוזיס מה זה

טיפול תרופתי לעומת טיפול טבעי באוסטיאופורוזיס

בעבר היה נהוג טיפול הורמונלי בנשים לטיפול באוסטיאופורוזיס, אך מחקרים עדכניים גילו שלטיפול באסטרוגן עבר נשים בגיל המעבר (לאחר הפסקת הווסת) מביא אתו גם גורמי סיכון נוספים כמו סרטן השד, אירועי מוחי, ומחלות לב.

כיום, ישנו שימוש בטיפול הורמונלי עבור מניעה של אוסטאופורוזיס בקר נשים בגיל המעבר, אך לא בטיפול לאחר האבחון, כיוון שישנן תרופות אחרות שיעילותן דומה מאוד אך הסיכונים בהן פחותים, כמו ביספוספונטים, גם למניעה וגם לטיפול. 

טיפולים תרופתיים עבור אוסטאופורוזיס יכולים בהחלט לסייע בהאטת תהליך דלדול העצם, חיזוק העצמות וסיכון מופחת יותר לשברים קשים בעתיד, אך עלולות להיות להם תופעות לוואי קשות. מלבד בעיות במערכת העיכול, לחלק מהתרופות השפעה על תפקודי הלב וכן סיכון לפרפורי חדרים, כאבים בשלד, בחילות, וצרבות. 

טיפול טבעי באוסטאופורוזיס מתמקד בעיקר בהתאמת תזונה למטופל, גם תזונה בונה עצם ועשירה בוויטמינים וגם כזו שמטפלת בסיבה שבגינה מתרחשת דלדול העצם, אם יש אחת כזאת. בנוסף לתזונה, ישנה גם המלצה לצרוך תוספי ויטמינים ומזון שעוזרים בספיגת סידן ומסייעים בהפחתת אובדן מסת העצם.

הוויטמינים והמינרלים החשובים בתהליכים הללו הם סידן, ויטמין D, ויטמינים מסוג B ומגנזיום. המטרה בתזונה כזו היא לאפשר לגוף לייצר רקמות עצם כמו מגנזיום, ויטמינים, סידן וחומצות שומן בצורה תקינה ובריאה ובכך להפחית את דלדול העצם וההחמרה של אוסטאופורוזיס. 

כאשר השינויים בתזונה לא מספקים לגוף את החוסרים שלו, ניתן להשלים אותם באמצעות תוספי מזון וצמחי מרפא. אלה מאזנים את החומציות בקיבה ומשפרים את תפקודי מערכת העיכול. הפעולות הללו מאפשרות ספיגה מיטבית יותר של הוויטמינים והמינרלים שמסייעים בהאטה של תהליך דלדול העצם מהמזון אותו אנו צורכים.

שילוב גישות טיפול באוסטיאופורוזיס

הגישה הטבעית שמה דגש על שילוב של תזונה מותאמת לעיסוק בפעילות ספורטיבית שבונה עצם. בניית עצם נוצרת על ידי הפעלת עומס מתון על העצמות והעומס הזה מעודד בנייה וייצור של מסת עצם. הפעילות הספורטיבית לא צריכה להיות בעצימות גבוהה, אך כן להתבצע בצורה קבועה, יום-יום, כדי למנוע התנוונות שרירים שגורמת בעקיפין לייצור נמוך יותר של מסת עצם. 

השילוב בין תזונה מאוזנת עשירה בוויטמינים ומינרלים, הפחתה משמעותית של צריכת מוצרים מזיקים כמו אלכוהול, קפאין, וטבק, פעילות ספורטיבית בונה עצם ותוספי המזון וצמחי המרפא מפחיתים את אובדן העצם ומסייעים בחיזוק העצמאות והכנה מפני שבירה קשה של העצם. 

אוסטאופורוזיס ביטוח לאומי

מצב של אוסטאופורוזיס, כלומר אבחון במחלה, נותן אחוז בודד בלבד של נכות ועל כן לא מאפשר הגדרה של נכות לפי ביטוח לאומי. מצב של שבר בעת קיום המחלה (אוסטאופניה) מעניק אחוזי נכות כתלות במקום השבר. במקרה כזה, אחוזי הנכות ישוקללו בהתאם וייתכן שיהיה ניתן להגיש תביעה לנכות כללית מביטוח לאומי.