מגורים בפנסיה

מסגרת ביתית

מרבית מאוכלוסיית הגיל השלישי במדינת ישראל ממשיכה להתגורר בבית, בין אם בביתה הפרטי ובין אם בביתם של אחד מהילדים או בני המשפחה. המסגרת הביתית הינה בהחלט מסגרת תומכת, המאפשרת המשך מגורים בסביבה מוכרת. במידה וקיים קושי בניהול חיים באופן עצמאי בבית, ניתנת האפשרות לקחת מטפל סיעודי, זר או ישראלי, או עזרה חיצונית, בין עם במגורים צמודים יחדיו, ובין אם בסיוע של מספר שעות בשבוע או ביום. ביטוח לאומי קובע מהן מספר השעות להן זכאי הקשיש, מעבר לזכאות זאת, במידת הצורך ניתן להעסיק מטפל סיעודי באופן פרטי. במידה והקשיש זקוק למטפל זר, חייב להיות ברשותו היתר העסקת עובד זר.

מסגרת דיור מוגן

הדיור המוגן מציע לאוכלוסיית הגיל השלישי מגורים עצמאיים, אך במסגרת המעניקה תמיכה רפואית במידת הצורך, וכן, סביבת מגורים בטיחותית, בשילוב של פעילויות לאורח חיים מיטבי. דיירי הדיור המוגן מנהלים אורח חיים כמעט עצמאי לחלוטין, ביחידות דיור המספקות מענה לסביבת מגורים ביתית, עד כמה שניתן. מעבר לכך, הדיור המוגן מספק תמיכה, הן רפואית, הן בטיחותית והן חברתית.

בתי אבות

ישנם סוגים שונים של בתי אבות, חלק מבתי האבות הינם בעלי אופי סיעודי יותר, הנועד לספק תמיכה מסביב לשעון, וסיוע בפעולות יומיומיות, וחלק מבתי האבות מאפשרים חיים עצמאיים יותר. בשל המגוון הרחב והסגנונות השונים של בתי האבות, יש צורך לבחון את מידת ההתאמה. בחלק מבתי האבות ניתן למצוא מחלקות המיועדות לעצמאיים, מחלקות המיועדות לתשושים ומחלקות לאוכלוסיה הסיעודית. קיימים גם בתי אבות לתשושי נפש: בתי אבות אלה מיועדים לאנשים עם אלצהיימר או דמנציה.

בית חולים סיעודי

בתי החולים הסיעודיים הינם למעשה פתרון ממשלתי המספק מתן תמיכה רפואית וסיוע לאוכלוסיות הגיל השלישי הזקוקים להשגחה צמודה. בתי החולים מספקים מתן מענה רפואי, ובמקרים מסוימים, חלק מעלויות האשפוז בבתי החולים הסיעודיים יהיו במימון המדינה.

אפשרויות הדיור בעבור אוכלוסיית הגיל השלישי הינן גדולות ומגוונות, ונדמה, כי הן רק הולכות ומתרבות, וזאת בשל הצורך הקיים בקרב אוכלוסייה זו, למסגרת תומכת רפואית מצד אחד וחברתית מהצד השני.