תיאור

קצבת זקנה, השלמת הכנסה, זכויות אזרח ותיק בקופת החולים, הנחה בחשמל לפנסיונרים והטבת אזרח ותיק בתחבורה ציבורית – מדריך זכויות ששווה כסף באתר ההורים שלי

זכויות אזרח ותיק: הנחות, הטבות, וזכאויות ששוות כסף

עם ההגעה לגיל פרישה, מגיעות לאזרחים ותיקים מגוון גדול של זכויות, הטבות והנחות שלא כולם מודעים אליהן. סכומי ההטבות הללו יכולים להגיע לסכומים מצטברים גבוהים שמגיעים להורים ולסבים שלכם, וחוסר ניצולם משאיר כספים שמגיעים להם בקופת המדינה והרשויות.

לכן חשוב לוודא שאכן אזרחים ותיקים מקבלים את ההטבות שהם זכאים להן, זה יכול להיות שווה להם הרבה מאוד כסף. ההטבות הללו כוללות הנחה בתשלומי חשבונות, ביטוחים מוזלים, שורה של קצבאות או השלמת הכנסה, הנחות רבות בכניסה לאתרים ולמוזיאונים, וכמובן גם הטבות נרחבות בתחבורה הציבורית.

שימו לב, מעת לעת נוספות הטבות חדשות ולכן מעת לעת כדאי להתעדכן בזכאויות העדכניות ביותר ולוודא שאתם לא מפספסים שום דבר שמגיע להורים שלכם.  

זכאות לקצבת זקנה

בהגעה לגיל הפרישה שכיום עומד על 67 לגברים, ובין 62 ל-65 לנשים, זכאים אזרחים ותיקים לקבל קצבת זקנה מביטוח לאומי. סכום הקצבה החודשית תלוי בגובה ההכנסה של האזרח הוותיק אם הוא ממשיך לעבוד. ישנן גם תוספות בהתאם למצבם המשפחתי של הזכאים לקצבה. 

קצבאות נוספות

אם האזרח הוותיק לא צבר פנסיה בסכום מספק, הוא עשוי להיות זכאי להשלמת הכנסה. תוספת של השלמת הכנסה מאפשרת לאזרח ותיק זכאות לעוד הטבות שנפרט ממש עוד מעט. קצבת שארים ניתנת לאזרח ותיק או אזרחית ותיקה שבן או בת זוגם הלכו לעולמם. גם קצבה זו עשויה לזכות את האזרח הוותיק בהנחות נוספות.  

הנחה בארנונה אזרח ותיק

תשלום הארנונה יכול להיות כבד במיוחד, במיוחד בערים שידועות בארנונה הגבוהה שלהן. בהגעה לגיל פרישה ההכנסות מצטמצמות, ואז זה מורגש אפילו יותר. לכן, חשוב לדעת שאזרחים ותיקים עשויים להיות זכאים להנחה בארנונה.

ההנחה ניתנת על דיור בשטח של עד 100 מ״ר. זה לא אומר שדירות גדולות יותר לא מקבלות הנחה, אלא מי שמתגורר בדירה שגדולה מ-100 מ״ר ונמצא זכאי להנחה בארנונה, יקבל אותה רק על 100 מ״ר מתוך שטחה של הדירה. 

מקבלי קצבאות יוכלו לקבל הנחה של 25%. הרשויות המקומיות לא חייבות לאפשר להם לקבל את ההנחה הזו, כלומר זו הנחת רשות. הנחה של 30% תינתן לפי גובה הכנסה אם היא נמוכה מן הממוצע במשק.

הרשויות המקומיות חייבות לכבד את ההנחה הזו. אזרח ותיק שמקבל השלמת הכנסה או הבטחת הכנסה, וסך כל הכנסותיו נמוך מהממוצע במשק, יקבל הנחה של 100% בארנונה. גם זאת הנחת חובה – כל הרשויות המקומיות חייבות לכבד אותה.

הנחה בחשמל לפנסיונרים

פנסיונרים שמקבלים קצבת זקנה עם תוספת השלמת הכנסה, עשויים להיות זכאים להנחה בחשבון החשמל שלהם. רשימת הזכאים להנחה בחשבון החשמל עוברת מהמוסד לביטוח לאומי ישירות לחברת החשמל, שמעניקה את ההנחה באופן אוטומטי.

מדובר בהנחה חודשית שיכולה להגיע לסכום של עד 108 שקלים. כדי לקבל את ההנחה, יש חובה שתהיה התאמה בין הרישומים של המוסד לביטוח לאומי לאלה של חברת החשמל, ושהאזרח הוותיק שזכאי להנחה אכן מתגורר בנכס ולא מעביר את ההנחה לילדיו, למשל. 

אזרח ותיק תחבורה ציבורית

אזרחים ותיקים שהגיעו לגיל פרישה זכאים להנחה משמעותית בתחבורה ציבורית. מדובר בהנחה בגובה של 50% מעלות הנסיעה, בין אם מדובר באוטובוס, רכבת או אפילו במטרונית בחיפה.

יש לעדכן את סטטוס הרב קו של האזרח הוותיק אם הוא לא מעודכן, וכך בהטענת הכרטיס, ההנחה מחושבת אוטומטית. והנה משהו חדש חדש בתוקף החל מאוגוסט 2022 בהתאם לרפורמת התחבורה, אזרחים ותיקים מעל גיל 75 יהיו זכאים לנסוע בתחבורה ציבורית בחינם לגמרי, 100% הנחה.  

זכויות אזרח ותיק בקופת חולים

כאשר אזרח ותיק מגיע לגיל פרישת חובה, הוא ומשפחתו זכאים להפחתת תקרת התשלום הרבעונית להשתתפות עצמית בקופת החולים ב-50%. טיפולים שיהיו מעבר לתקרת התשלום הזאת, לא יחויבו.

המשמעות של הזכאות הזו היא תשלום של פחות כסף עבור יותר שירותים. בנוסף, אזרחים ותיקים שעברו את גיל 72, זכאים להנחה אוטומטית של 10% נוספים עבור רכישת תרופות.

אזרחים ותיקים שבנוסף גם מקבלים קצבת זקנה עם השלמת הכנסה, או מקבלים קצבת שארים עם השלמת הכנסה, או מקבלים קצבת זקנה לנכה, או נמנים עם אסירי ציון, פטורים לחלוטין מתשלומים. 

הנחה במים לאזרח ותיק

אזרחים ותיקים שמקבלים השלמת הכנסה זכאים להנחה בחשבון המים. בישראל, כל תושב זכאי לחיוב של תעריף נמוך על 3.5 מ״ק מים בחודש. ההטבה הזאת מספקת לכל מי שזכאי לה תוספת של עוד 3.5 מ״ק מים בחיוב נמוך בחודש. המשמעות היא שאזרחים ותיקים זכאים ל-7 מ״ק מים בחודש בתעריף נמוך. כל צריכה מעבר לכמות הזו, מחויבת בתעריף גבוה גם עבור אזרחים ותיקים שזכאים להנחה. 

פטור מתור אזרח ותיק

אזרח ותיק שהגיע לגיל 80 זכאי לקבל כרטיס ״פטור מתור״. הכרטיס מקנה לאזרחים ותיקים את הזכות לקבל שירות ציבורי ללא המתנה בתור. כרטיס פטור מתור נשלח באופן אוטומטי לזכאים לו כשהם מגיעים לגיל 80.

שירות ציבורי הוא כל התעסקות עם בירוקרטיה מקומית וממשלתית כאחד, כמו למשל סניפי דואר, בנק, מוסדות פנאי ובילוי כמו תיאטרון ובית קולנוע, מוזיאונים, גנים לאומיים ואפילו חנויות ששטחן גדול מ-250 מ״ר. פטור מתור לא כולל מקומות שההמתנה לשירות מתבצעת בתוך כלי רכב, לא עבור טיפול רפואי, וגם לא במקומות שבהם קבלת הקהל מתבצעת על ידי תורים שנקבעו מראש. 

הנחה בכניסה לאתרים ואטרקציות

אזרחים ותיקים זכאים להנחה של 50% בהצגת תעודת אזרח ותיק בכניסה לאתרים כמו מוזיאונים, תערוכות, שמורות טבע, מופעים במימון המדינה, וגנים לאומיים. 

ההורים או סבא וסבתא שלכם הגיעו לגיל השלישי?

חשוב מאוד לבדוק את הזכויות שלהם, אילו הטבות מגיעות להם, מה הן ההנחות והזכויות נוספות שיכולות להפוך את החיים לקצת יותר קלים, והרבה יותר זולים.

בפעם הבאה שאתם מבקרים אותם, בקשו לשבת ביחד ולעבור על החשבונות, הרימו טלפון לנותני שירות, עמדו על כך שהם מקבלים את הנחות החובה, אל תתביישו לבקש הנחות רשות, וכמובן ודאו שאף אחד לא מנסה למכור להם שירות שאין להם בו כל צורך.