חוזה לדיור מוגן

חשיבות החוזה

החוזה בין הדייר לבין הדיור המוגן מהווה את הסכמת שני הצדדים בכניסה למוסד ובטיפול בדייר. חוזה זה עוסק בתנאים בו הדייר יעביר את השנים הקרובות ומכיל בתוכו את הזכויות, החובות והסדרי התשלום ובניהם:

– דירת המגורים.

– אופן הטיפול.

– השירותים המגוונים להם זכאי הדייר.

חתימה על חוזה טרם הכניסה למוסד הינה חובה מטעם החוק.

חוזה אחיד

חוזה אחיד הוא חוזה זהה אשר נחתם מול כל דייר. ברוב בתי הדיור המוגן, נעשה שימוש בחוזה אחיד ולכן יש להבין ולקרוא אותו בעיון – לרוב, החוזה מנוסח ע"י יועצים משפטיים של הדיור המוגן ומגן בעיקר על רצונותיו האישיים של המוסד ולא על רצונות הדייר, לכן יש לשים לב כי התנאים הרצויים מופיעים בחוזה ומקובלים עליכם. במידה ואינכם מסופקים מהכתוב בחוזה, ניתן לערב עו"ד על מנת להתאים סעיפים מסוימים בחוזה.

התנאים שנכללים בחוזה

תשלום –

יש להגדיר מספר קריטריונים לגבי התשלום: תאריכי תשלום קבועים, גובה התשלום, דרכי התשלום ומי מבצע את התשלום (הדייר, בן משפחה וכדומה). בנוסף, יש לוודא כי מצוינים בחוזה תנאי החזרת התשלום והבטחת כספי הפיקדון (במידה וחותמים על הסכם במודל של פיקדון) במקרה של עזיבה/פטירה.

במידה והוחלט על מסלול עם דמי אחזקה חודשיים, עליכם לשים לב כי מצוין בחוזה שאין באפשרות הדיור המוגן להעלות את המחיר מעל ל-2.1% בשנה.

במעמד החתימה, יש לשים לב אילו תנאים בסיסיים כלולים בתשלום החודשי (ארנונה, חשמל, מים וכו').

בטחון כלכלי –

הדייר ובית הדיור המוגן רשאים לוודא את הביטחונות הכספיים אחד של השני על מנת למנוע מקרים בהם אין באפשרות אחד הצדדים לעמוד בתנאי התשלום עקב קשיים כלכליים. כמו כן, הדייר רשאי לבקש ערבות בנקאית שתבטיח את כספי הפיקדון אותם הפקיד בידי הדיור המוגן.

תנאי המגורים –

יש לוודא כי החוזה מתאר את הדירה אותה ראיתם והסכמתם עליה -הגדרת גודל הדירה של הדייר, מיקום הדירה בתוך הדיור המוגן, הריהוט שקיים בה ואופן השימוש בו (הדלקת אש, אירוח, האם הדירה מרוהטת וכדומה). כמו כן, יש לציין אילו רהיטים נוספים יכול הדייר להכניס אל חדרו ומה ניתן לעשות עם הציוד במקרה של עזיבה (מי אחראי לפינוי הדירה).

תקופת הניסיון –

ברוב בתי הדיור המוגן, ישנה אפשרות לתקופת ניסיון של כ-3 חודשים, שלאחריה יכול בית הדיור המוגן או הדייר להחליט לגבי המשך השהייה במקום וכן המשך המגורים והטיפול בדייר. מומלץ לבדוק עם בית הדיור המוגן האם הוא מאפשר תקופת ניסיון.

השירותים –

במוסדות שונים ישנו מגוון רחב של שירותים, מארוחות עשירות, דרך שירותי בריאות ועד שירותי כביסה וניקיון. כל חוזה צריך לציין מהן זכויות הדייר וכן אילו שירותים ניתנים כחלק מהתשלום ואילו בתשלום נוסף. במידה וישנם שירותים הניתנים בתוספת תשלום, יש לציין בחוזה מהו הסכום.

שירותי חובה:

– שירותי תחזוקה של שטחי הציבור והדירות.

– שירותי ניקיון של שטחי הציבור וניקיון הדירה אחת לשבוע לפחות.

– אבטחת המוסד.

– לחצני מצוקה עם מענה 24 שעות ביממה.

– שירותי בריאות ועזרה ראשונה.

– פעילויות תרבות, העשרה וספורט.

– שירותים סוציאליים.

שירותים בתשלום נוסף (לרוב):

– ארוחות וכיבוד.

– טיפוח אישי (מספרה, קוסמטיקה, מסאז' וכדומה)

– כביסה.

– שירותי ניקיון נוספים (מעבר לפעם בשבוע).

– חוגים וטיולים מיוחדים.

– שליחויות, דואר ואספקת עיתונים.

– שירותי מזכירות (הזמנת כרטיסים לאירועים, שליחת פקסים וכדומה).

– עריכת מסיבות ואירועים פרטיים.

חשוב לציין, השירותים שנכללים בתשלום ואלו שנדרש עבורם תשלום נוסף, משתנים ממוסד למוסד ואינם קבועים.

מעבר מחלקות – הגיל השלישי הנו גיל המלווה בשינויים רבים במצב התפקודי. כאשר דייר עצמאי מגיע לדיור מוגן, אין באפשרותו לדעת מה יהיו השינויים התפקודיים שיתרחשו בעתיד. לכן, יש לציין בחוזה מהם התנאים למעבר למחלקה אחרת בהתאם לתפקוד הדייר – קבלת ההחלטה, מהן העלויות הכרוכות במעבר ואיזה טיפול יקבל. ההחלטה על מעבר למחלקה אחרת כגון מחלקה סיעודית מחייבת את אישורם של הדייר והאפוטרופוס שלו ויש באפשרותם לערער על החלטות המוסד. חשוב לדעת – לא בכל דיור מוגן ישנה מחלקה להמשך טיפול ולכן, יש לוודא מהן האפשרויות במקרים של התדרדרות במצב התפקודי.

אחריות המוסד – יש לציין בחוזה מהי אחריות המוסד כלפי הדייר ורכושו האישי והאם קיים ביטוח. מומלץ לוודא את הסדרי הביטחון ואת מדיניות הדיור המוגן במקרים של אבדן רכוש ופגיעה וכן במקרים כמו תאונה או פציעה של הדייר לרבות מקרים של רשלנות רפואית.

סיום החוזה – יש לציין את ההחזרים שמגיעים לדייר במקרה של עזיבה/פטירה (יתרת הפיקדון) לאחר תשלום חובות, ניכוי מוסכם (צמוד למדד) ומס ערך מוסף. שימו לב, כי החוזה מציין את כמות הימים הניתנים לדייר במידה והמוסד מחליט לסיים את החוזה מסיבות שונות וכן כמות הימים עליו להודיע מראש טרם עזיבתו במידה והוא מעוניין בכך.

טרם חתימתכם על החוזה, מומלץ לבקש העתק אותו תוכלו לקרוא בעיון ולעבור עליו בבית עם בני משפחתכם ועם עו"ד ולוודא כי תנאי החוזה מספקים אתכם ומתאימים לרצונותיכם. חשוב לזכור, במידה ובית הדיור המוגן עושה שימוש בחוזה אחיד וקיים בו סעיף שאינכם מרוצים ממנו, יש באפשרותכם לפנות לבית המשפט בבקשה לסיוע בשינוי סעיפים פוגעניים. ייתכנו מקרים בהם לא יתאפשר לכם לשנות סעיפים שאינם זהים לרצונותיכם בחוזה, אל נא תתפשרו, המשיכו לחפש מוסד שיעמוד בדרישתכם.

חיפוש דיור מוגן המתאים עבור בן הגיל השלישי הנו תהליך הלוקח זמן ומחייב אותו ואת קרוביו לבדוק את הפרטים בתשומת לב רבה. חשוב לזכור, כי כל פרט שייבדק טרם המעבר, יסייע במניעת סיבוכים או שינויים עתידיים ויתרום לתחושת הביטחון והשלווה של הדייר במקום מגוריו החדש.