המסמך ששם את הבחירה בידיהם של בני הגיל השלישי:

לפני מספר שנים הגיע לישראל מסמך מיוחד שמקל על חייהם של המון אנשים ומשפחות. ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך שעושה סדר בתוך המשפחה, הוא מאפשר לאדם להחליט כיצד יראו חייו כאשר כבר לא יהיה צלול מספיק כדי לקבל החלטות עבור עצמו ומונע סכסוכים עתידיים מיותרים בתוך המשפחה.
המסמך קיים בעולם כבר 20 שנה, ובארץ משנת 2017המחוקק הישראלי הבין שהוא לא מעוניין להיכנס לענייניהם של משפחות נורמטיביות, שמארג היחסים בהן תקין, ולפקח על חייהם.  

בכתבה הבאה נדון ביתרונות ובאופן שבו ייפוי כוח מתמשך משפר את איכות החיים שלנו.
חשוב לציין: מיופיי הכוח יכולים להיות בני ובנות הזוג של האדם, ילדיו, קרובי משפחה אחרים וקרובים שאינם משפחה. לרוב, מדובר בהורים שממנים אחד, אחת או יותר מילדיהם להיות אחראיים עבורם מהיום שבו לא יוכלו לעשות זאת בעצמם. לאורך הכתבה נציג דוגמאות של הורים וילדים, אך הדברים תקפים גם לקשרים הנוספים שהזכרנו. 

נתחיל בשאלות נפוצות ובסיסיות, ונמשיך ללבטים ונושאים עמוקים יותר. 

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לבין אפוטרופסות? 

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך שמייצג תפיסה חברתית חדשהמגישה פטרנליסטית לגישה אוטונומית ששמה דגש על הרצון של האדם. המטרה שלנו במסמך זה היא לתפור חליפה אישית של חזון אשר מותאם לאדם, בניגוד לאפוטרופסות בה אין ביטוי כלל לרצון החופשי ולמהות האדם. 

אילו יתרונות קיימים בייפוי כוח מתמשך? 

ההבדל המהותי מתחיל כבר במעמד עריכת המסמךאפוטרופוס ממנים כשאדם כבר אינו צלול מבחינה קוגניטיבית ומשפטית, ואז כבר אי אפשר לשאול אותו: על מי הוא סומך, מה רצונו עכשיו ומהי תמונת העתיד האידאלית שלו. למעשה, האדם כבר לא כשיר לקבל החלטות במעמד מינוי האפוטרופוס. בשפה המשפטית אדם במצב זה מכונה "לא מבין בדבר", כלומר כושר השיפוט שלו כבר פגום. 

ייפוי כוח מתמשך מניח את השליטה בידיו של האדם ומאפשר לו לבחור מי ינהל את ענייניו ובאיזה אופן, איך יתנהלו חייו ואיך יהיה מעוצב העתיד שלו בזמנים בהם לא יוכל להחליט עבור עצמו. זה מסמך שמטרתו לדאוג שאדם יחייה לפי רצונו החופשי ובהתאם להנחיות שהשאיר למיופי הכוח עד אחרית ימיורעיון נכון ופשוט כל-כך עד שעולה השאלה איך לא עברנו למתכונת הזו כבר קודם. 

איך ייפוי כוח מתמשך מקל על הקרובים שלי? 

באפוטרופסות הממונים חייבים לדווח לאפוטרופוס הכללי על כל החלטה, פעולה או מעשה דרך ביורוקרטיה מייגעת. ילד שהפך ברגע אחד להיות אחראי על אימו או אביו, דבר שמאוד קשה להכיל בכל גיל, הופך להיות נתון לפיקוח של גוף מדיני שלפתע נכנס לחייו, בודק ומגביל אותו בכל צעד. זהו לחלוטין מצב לא נוח או נעים ואין הצדקה לפיקוח הזה כשמדובר במשפחה נורמטיבית, או כאשר יש לנו אדם שאנחנו סומכים עליו לחלוטין ללא עניין בפיקוח.
בייפוי כוח מתמשך המדינה "נשארת מחוץ לדלת" – זהו כלי הסכמי שלא מערב את בית המשפט, מבוסס אמון ומבוסס מערכת יחסים בין בני אדם, אין פיקוח של האפוטרופוס הכללי או של משרד הרווחה, מיופיי הכוח יכולים לפעול באופן חופשי. במשפחות בהן יש אמון הדדי ומארג יחסים תקין, ייפוי כוח מתמשך מקל משמעותית על המצב הזה. 

מה הקשר בין ייפוי כוח מתמשך לבין צוואה? 

ייפוי כוח מתמשך נועד לשרת אותנו כל עוד אנחנו חיים, לתקופת ביניים מסוימת, שלב שבו אנו כבר לא יכולים לקבל החלטות עבור עצמינו. צוואה היא מסמך שרלבנטי רק לאחר אריכות הימים, כאשר מטרתה היא לקבוע מי יהיו יורשינו ולהסדיר את חלוקת העיזבון.
צוואה לא סותרת ייפוי כוח מתמשך, להפך! אלו מסמכים שצריכים להיות מתואמים – שניהם משקפים את רצון האדם ולוקחים בחשבון שיקולים משפחתיים חשובים. 

איך אדע במי לבחור, את מי למנות מבין ילדיי? 

כל מיני שיקולים מגוונים ישפיעו על ההחלטה הזו, עורכי הדין יכווינו וידריכו עם השאלות המתאימות וילמדו את הדינמיקה המשפחתית. בדרך כלל, נתחיל בשאלה הפשוטה ביותר – מי עוזר לך כיום? אם יש צורך ללכת למשרד הפנים, ביטוח לאומי, לערוך קניות, לתקן את הנייד או כל סידור אחר, מי הילד או הילדה שהכי טבעי לפנות אליו?
כך כבר נקבל כיוון מסוים, סביר להניח שנבחר בילד שנוטה לעזור לנו. 

שיקול נוסף שינחה אותנו הוא נקודת המבט הכללית על החיים. במידה ונבחר מספר מיופי כוח רצוי מאוד שתהיה להם השקפת עולם דומה, זה יקל עליהם לשתף פעולה אחד עם השני ולקבל החלטות לטובת הממנה.  

קרבה גאוגרפית גם היא משחקת תפקיד, אך הקריטריון הזה לחלוטין לא בראש סדר העדיפויות. כבר ראינו ילדים שמתגוררים בערים ואף במדינות רחוקות, אך הם אלו שעוזרים להוריהם בדרכים שונות ומגוונות. 

מה עושים אם אני סומך מאוד על ילד אחד בתחום הפיננסי אך לא סומך עליו בכול הקשור לעניינים הבריאותיים? 

שאלה בהחלט מעניינת ונפוצה.
ייפוי כוח מתמשך מתייחס לענייני הרכוש, הבריאות, האישי והרווחה. תוכלו למנות מיופה כוח יחיד לכול העניינים או רק לאחד מהם, לדוגמה: כאשר ממנה סומכת על בתה בעיניים עצומות בכול הקשור לעניינים הכספיים, אך באשר לפן הבריאותי, היא מאמינה ברפואה קונבנציונאלית ולא מעוניינת להסמיך את בתה שדוגלת ברפואה אלטרנטיבית בלבד. במקרה כזה אין מניעה למנות את הבת כמיופת כוח לענייני הרכוש ולמנות אדם אחר לענייני הבריאות.
ייפוי כוח מתמשך נותן לנו את החופש לסדר את הדברים כפי שאנחנו רואים לנכון, בשיתוף ובהבנה עם כל בני המשפחה. 

האם ניתן לקבוע מספר מיופיי כוח? 

כן. אפשר לקבוע מיופה כוח יחיד שיהיה אחראי לכל העניינים או לקבוע מספר מיופי כוח, בין אם לאותו עניין או לעניינים שונים, ולהגדיר את אופן שיתוף הפעולה ביניהם.
יתרון לא מבוטל בבחירה של שני מיופי כוח או יותר, הוא שמיופי הכוח יפקחו אחד על השני ואז אנו זוכים לפיקוח אינהרנטי בתוך המסמך עצמו. 

איך יודעים שהגיע הזמן לעשות את הצעד? 

הזמן המתאים לעריכת ייפוי כוח מתמשך הוא בזמן שאנחנו צלולים וכשירים משפטית, בדרך כלל בגילאי 60 ומעלה. 

מה גורם לאנשים לעשות ייפוי כוח מתמשך? הרי קשה לדמיין מצב של אי צלילות כאשר אתה עדיין צלול לחלוטין… 

הגיל, המחשבה על העתיד, ורצון לעשות סדר בחייםלבסס את הבחירות, הרצון והאוטונומיה שלך. 

מתי ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף? 

בברירת המחדל, ייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף כנגד חוות דעת רפואית של רופא מומחה, אך הממנה רשאי גם לקבוע הוראה אחרת במסגרת חתימת המסמך, לדוגמה, כנגד חוות דעת רפואית של רופא משפחה. גם כאן, הכוח בידי האדם. 

מה אנשים לא יודעים על ייפוי כוח מתמשך, שכדאי להם לדעת לפני התהליך? 

רק ייפוי כוח מתמשך שנערך ביסודיות ובמקצועיות ייתן לך מענה ביום שתצטרך – אם קיים לך ייפוי כוח מתמשך, שלא נערך ביסודיות ובמקצועיות הנדרשת, הוא לא בהכרח ישרת אותך כשיגיע הזמן.
מי שחותם על המסמך הוא הממנה, מיופי הכוח, עו"ד והאפוטרופוס הכללי, אך מי שצריך לכבד אותו ולפעול על פיו הם צדדים שלישיים שלא חתומים על המסמך כגון הבנקים, חברות ביטוח, ביטוח לאומי, בתי השקעות, בתי חולים, רופאים ועוד. לכן, אם המסמך אינו כתוב נכון ואינו מפורט כמו שצריך, הוא לא יכובד בקלות  מול הגופים הללו או לא יכובד כלל. חשוב מאוד להשקיע בייפוי כוח יסודי שיעניק לך מענה אמיתימדובר בחליפה אישית לכול אדם.  

בנוסף, הממנה רשאי לבטל את ייפוי הכוח המתמשך או לערוך ייפוי כוח חדש, כול עוד הוא כשיר ונחשב ל"מבין בדבר".  

עוד פרט מעניין: ניתן להפעיל את המסמך לתקופה מוגבלת בזמן, למקרים בהם אדם מורדם חלילה כדי לעבור ניתוח או כאשר אדם מצא בשיקום ארוך. 

מה קורה כאשר לא מתכננים את העתיד ולא מכינים ייפוי כוח מראש? מי יחליט עבורנו? 

נקלעים בעל כורחנו להליך אפוטרופסות בחסות בית המשפט. במצב כזה לילדינו לא תהיה סמכות לקבל החלטות מול גופים בנקאיים ומוסדות רפואיים, זה מקשה על הטיפול ברמה הפיזית ועל ההתנהלות ברמה הכספית. לא כדאי להגיע למצב של משבר ללא הכנה, עלולות להיות לכך השלכות כמו מצב בו כופים פעולה על האדם בניגוד לרצון שהביע בעבר ובניגוד לעמדת המשפחה. 

מהי העלות של ייפוי כוח מתמשך? 

שכר הטרחה המקובל לעו"ד הוא 5,000 ש"ח + מע"מ לייפוי כוח יחיד, וכאשר מדובר בבני זוג, 7,500 ש"ח + מע"מ.
לגבי אגרה – מדינת ישראל מעוניינת לעודד אנשים לערוך ייפוי כוח מתמשך ולכן כיום אין אגרה למסמך, יתכן שבעתיד זה ישתנה . 

חשוב לנו לציין: 

לא ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך אצל כול עו"ד, אלא רק אצל עו"ד עם הסמכה מתאימה מהאפוטרופוס הכללי; כמובן שמעבר להסמכה הספציפית, רצוי לבחור בעו"ד שמתעסק בתחום באופן תכוף ותדיר ובקיא בתחום. . מעבר לבקיאות המקצועית, יש כאן עיסוק בדינמיקה משפחתית רגישה ומשמעויות הרות גורל, ולכן כדאי לבחור בעו"ד מתאים לעבוד מול כול בני המשפחה. 

***

חשוב להדגיש כי הסכם ייפוי כוח מתמשך תקין מתבצע אך ורק על ידי עורך דין אשר הוסמך לכך מטעם לשכת עורכי הדין בישראל.

צוות אתר 'ההורים שלי' פועל על מנת לספק שירות בעל ערך למען הגיל השלישי, נשמח לסייע לכם בנושא זה או בנושאים אחרים – ניתן ליצור אתנו קשר באמצעות טופס יצירת הקשר בעמוד זה, או בטלפון 4985*.