מה זה בית אבות

בית אבות סיעודי המתאים לקשישים הזקוקים לעזרה וליווי בביצוע פעולות יומיומיות

בתי אבות סיעודיים הם מרכזים המיועדים עבור בני הגיל השלישי, שמצבם התפקודי לא מאפשר להם לחיות בכוחות עצמם וזקוקים לסיוע סיעודי בביצוע חלק או כל הפעולות השגרתיות היומיומית, כמו: שכיבה וקימה, לבוש, רחצה, ניידות, שליטה על הסוגרים וכו'. תקופת גיל הזהב היא פרק זמן בו הגוף עובר שינויים רבים כתוצאה מהזדקנותו הטבעית, מה שנותן אותותיו על חוסנו של הגוף ועל ערנותו של המוח. כתוצאה מכך, מתקשים קשישים רבים להתנהל בגפם והופכים לתלותיים יותר. בתי אבות סיעודיים קמו במטרה לתת מענה לפלח אוכלוסייה זה ועל מנת לאפשר לבן גיל הזהב המזדקן לקבל את העזרה והליווי היומיומי לו הוא זקוק במקביל לשירותים חברתיים שיעשירו את שגרת חייו ויאפשרו לו להיות בחברה ויספקו לו איכות חיים מירבית.

פעמים רבות, המעבר לבית אבות הוא יוזמה שמובילה משפחתו של הקשיש, מכיוון שטיפול בו הופך לאתגר לא פשוט עבורה. מצב תפקודי סיעודי בדרך כלל הולך ומתדרדר ככל שחולף הזמן, כך שהטיפול בקשיש מצריך מכל אחד מבני המשפחה להקדיש זמן רב יותר מזמנו, עניין שהופך לאתגר של ממש במציאות המאפיינת את העולם המערבי, שהיא מהירה, דינאמית, עמוסה ולחוצה במרבית המקרים.

בית אבות סיעודי, אם כן, מסייע למשפחתו של הקשיש, בכך שהוא מסיר ממנה את האחריות לטיפול בו ומאפשר לבני המשפחה להיות רגועים ונינוחים מעצם הידיעה, שיקירם מטופל 24 שעות ביממה על-ידי גורמים מקצועיים, מסורים ואמינים.

המחלקות שניתן למצוא בכל בית אבות סיעודי

לאורך השנים, התרבו והתקדמו השירותים שמספקים בתי אבות סיעודיים, כך שכיום הם נותנים מענה לאוכלוסייה הטרוגנית ביותר של קשישים. מרבית בתי האבות הסיעודיים כוללים מספר מחלקות שנבדלות זו מזו במצב התפקודי והנפשי של הקשיש השוהה בהן. כך למשל, ניתן למצוא בבתי אבות המוגדרים כסיעודיים גם אגפים המיועדים לקשישים סיעודיים מורכבים, שמצבם הרפואי הוא קשה יותר, עד כדי כך שהם נמצאים בסכנת חיים, או כאלה הפונים לקשישים שמצבם מוגדר כסיעודי שיקומי.

במחלקות השיקומיות שוהים קשישים, הזקוקים לשיקום על רקע נפילה או אירוע רפואי כלשהוא שעברו ושמצבם הסיעודי הוא בר חלוף. מחלקה נוספת שניתן למצוא בחלק מבתי האבות הסיעודיים היא מחלקה לתשושי נפש. קשישים המוגדרים כתשושי נפש הם כאלה שמצבם הקוגנטיבי נמצא בירידה, בין אם על רקע מחלה דמנטית או בין אם בשל התדרדרות טבעית של התפקוד המוחי. ככאלה, הקשישים הללו לא תמיד צלולים בדעתם, והם זקוקים בדרך כלל לליווי והשגחה תמידיים בשל ההחמרה במצבם התפקודי.

לבסוף רצוי לציין, כי ניתן למצוא בתי אבות המוגדרים כסיעודיים, אך המפעילים גם מחלקות לבני גיל הזהב שהם עצמאיים לחלוטין ולא באמת זקוקים לכל ליווי סיעודי. למעשה, במחלקות כאלה חיים הדיירים במתכונת שמזכירה מבחינה רעיונית  יותר את בתי הדיור המוגן מאשר בית אבות סטנדרטי ובכך הימצאות מחלקה סיעודית מאפשרת רצף טיפולי במידה ומצבו הפיזי של הקשיש מדרדר.