חיי חברה בדיור מוגן

שאלה:

הוריי שוקלים לעבור לדיור מוגן. אני מבין שיש מסלול של דמי פיקדון ומסלול של דמי כניסה. מה ההבדל בין שני המסלולים ומה כדאי להמליץ להוריי?

תשובה:

אחד הפרמטרים העיקריים בתהליך קבלת החלטה על מעבר לדיור מוגן  הינו הפרמטר הכלכלי. במסגרת פרמטר זה, כדאי לוודא מהו התקציב העומד לרשותם של הוריך ולבחור מהו מסלול המימון המתאים להם. ברוב בתי הדיור המוגן קיימים שלושה מסלולי תשלום בגין יחידת הדיור : מסלול פיקדון שהוא הנפוץ ביותר, מסלול דמי כניסה ומסלול תשלום חודשי.

מסלול פיקדון הוא מסלול בו הוריך בעצם קונים את זכות המגורים בדירה השייכת לדיור המוגן. הם יתבקשו להפקיד בעת כניסתם תשלום חד פעמי הנחשב כפיקדון אשר ממנו מנכים בדרך כלל שיעור של 2% – 3% בשנה בתוספת מע"מ כאשר מקסימום ההפחתה יעמוד על  30%  ויתרת הפיקדון תוחזר להוריך במידה ויחליטו לעזוב את הדיור המוגן או ליורשים במקרה של פטירה. מסלול זה נחשב למסלול הפופולארי ביותר. יחד עם הפיקדון החד פעמי, יידרשו הוריך לשלם גם תשלום חודשי של דמי אחזקה המסתכמים בכמה אלפי שקלים בחודש. ברוב המקרים דמי האחזקה כוללים את כל עלויות הדירה – חשמל, ארנונה, אחזקה, תיקונים, ניקיון ושירותים נוספים. דמי האחזקה הינם מרכיב חשוב בעלות הכוללת של המגורים בדיור מוגן ולכן יש לשים לב לאפשרויות עדכון דמי האחזקה בדיור מוגן. מחירי הפיקדון נעים בין  100,000$ – 250,000$ כאשר לעיתים מחיר הפיקדונות יכול לעלות על סכומים אלו.

מסלול דמי כניסה הינו מסלול בו הוריך יידרשו לשלם  סכום חד פעמי עד למועד כניסתם לדירה. מסלול זה בעצם מקנה להוריך זכות להתגורר בבית הדיור המוגן לכל חייהם. במסלול זה בעצם 80% מדמי הכניסה ששולמו, מתכלים (ובעצם עוברים לידי בית הדיור המוגן) במהלך 4 השנים הראשונות ו  % 20  הנותרים יוחזרו (בצמידות למדד)  בתום תקופת ההתקשרות, במקרה של עזיבה או פטירה.

מסלול נוסף הינו מסלול של תשלום חודשי במסלול זה הוריך ישלמו דמי שכירות חודשיים בלבד, צמודים למדד, המקנים להוריך את הזכות למגורים בדירה כל זמן שהתשלום מתבצע באופן סדיר. זהו מסלול גמיש, בו הוריך מתחייבים על פי חוזה לשלם דמי שכירות חודשית בלבד, בלי דמי כניסה, פיקדון או עירבון. דמי השכירות החודשיים כוללים בתוכם את דמי האחזקה, ועלותם נעה בין 7,000 ל-18,000 ₪ לחודש בממוצע. אני ממליצה לך לשבת יחד עם הוריך ולבחון בהתאם למצבם הכלכלי את האפשרויות העומדות לרשותם ולבחור באפשרות המתאימה ביותר עבורם.

שאלה:

הוריי גרים בבית גדול במושב בשרון ומתעניינים במעבר לדיור מוגן. הם לא רוצים למכור את הבית אך כן היו רוצים להשכירו. שמעתי שיש מסלול של שכירות חודשית בדיור מוגן וחשבתי שזה יכול להתאים להוריי. האם כדאי?

תשובה:

מסלול שכירות חודשית זהו, מסלול הפועל על פי חוזה בו מתחייב הדייר לשלם דמי שכירות חודשית בלבד ללא דמי כניסה, או פיקדון. דמי השכירות החודשיים כוללים בתוכם את דמי האחזקה, ועלותם נעה בין 9,000 ל-20,000 ₪ לחודש. יתרונו של מסלול זה הוא בגמישותו. אם הוריך יכולים לעמוד בתשלום החודשי ללא כל בעיה על ידי השכרת ביתם, ורוצים לשמור על ניידותם זה יכול להיות מסלול טוב עבורם. כדאי לקחת בחשבון מצבים בהם הבית יישאר ללא שוכר. האם יוכלו לעמוד בתשלום? אלו שאלות שכדאי ללבן יחד עם הוריך. כמו כן באפשרותך להתייעץ עם המומחים מאינדקס ההורים שלי.

שאלה:

הוריי חושבים על מעבר לדיור מוגן בעוד מספר שנים. אני מעוניין לרכוש עבורם יחידה בטאבו כבר היום. האם זה אפשרי ?

תשובה:

זהו מסלול שכמעט ואינו מקובל בישראל. בארה"ב זהו מסלול פופולרי. עם זאת ישנן מסגרות דיור מוגן המציעות אותו. במסגרת מסלול זה אתה יכול לרכוש דירה במסגרת הדיור המוגן בעלות שנקבעת. דירה זו תירשם על שמם של הוריך בטאבו. עם זאת חשוב לדעת כי אם הדירה רשומה על שמם של הוריך, והם אינם מתגוררים בה,  עדיין יצטרכו לשלם את דמי האחזקה הקבועים. באתר זה באפשרותך לברר, מהם המקומות אשר מאפשרים מסלול כזה.

שאלה:

אילו סוגי דירות יש בדיור המוגן? ובאיזה גודל?

תשובה:

לכל דיור מוגן סוגי דירות שונות אותן הוא מציע לדייריו. בתי הדיור המוגן כוללים דירות בנות חדר אחד ועד 3 חדרים ולעתים גם דירות גן ופנטהאוזים. לרוב, הדירות בדיור המוגן כוללות מטבח, חדר שינה, סלון, שירותים, מרפסת ועוד. ישנם בתי דיור מוגן המציעים דירות קרקע. מבחינת גודל הדירה, הדבר דומה מאוד לעולם הנדל"ן ומחירי הדירות בדיור המוגן בהתאמה. ניתן למצוא דירות סטודיו בבתי דיור מוגן החל מ35 מ"ר ועד לדירות של 100 מ"ר, ואף יותר.

בואו למצוא את הבית הבא שלכם, חברת ההורים שלי תעזור לכם למצוא דיור מוגן הנכון והמדויק עבורכם למידע נוסף לחצו כאן

שאלה:

אילו שירותי רפואה קיימים בדיור המוגן?

תשובה:

לרוב, ישנם שירותי מרפאה ברמה גבוהה ע"י אחיות וצוות המרפאה וכן רופא המגיע לעתים קרובות וכמובן שתמיד ישנו רופא כונן.

שאלה:

מהם השירותים הקיימים בדיור המוגן? ובאיזה תדירות?

תשובה:

בדיור המוגן ישנם מגוון שירותים שונים ובניהם שירותי מרפאה, אבטחה 24 שעות ביממה וכן שירותי ניקיון הדירה. בנוסף לשירותים אלו, הדיור המוגן בולט בשלל פעילויות החברה שמוצאות לדיירים במהלך היום כמו לדוגמא: חוגים, הצגות, מפגשי חברה, הרצאות, טיולים, חדרי כושר, בריכה, ספריות, בתי קפה, מדשאות ופינות ישיבה ואירוח רבות. במרבית בתי הדיור המוגן יש מנהל/ת תרבות שאחראי/ת על לוח הזמנים של הדיירים, לרוב ישנה פעילות מן הבוקר ועד אחה"צ או הערב, הפעילות כוללת סוגים שונים של התעמלות, פעילויות יצירה, הרצאות, חוגים, העשרה, טיולים ועוד ועוד.

שאלה:

האם הדיירים בדיור המוגן יכולים לצאת מהבית בזמנם החופשי?

תשובה:

דיור מוגן אינו מנוהל כבית חולים או מוסד סגור, דייר המעוניין בכך, יכול לעזוב בכל עת. דיור מוגן מתנהל כבית רגיל, אך שם דגש על צרכי הדיירים ועל רמה גבוהה של שירותים ומתקנים. בית הדיור המוגן מאובטח ע"י שומרים הדואגים לכך שלא תהיה כניסה של אנשים זרים, אך מבחינת הדיירים היציאה היא ללא הגבלה.

שאלה:

אבי מעוניין לעבור לדיור מוגן, אך אין לו אפשרות לממן את המעבר. רציתי לדעת מהו דיור מוגן ציבורי? האם יכול להתאים?

תשובה:

דיור מוגן ציבורי הינו דיור המתאים לבני גיל הזהב אשר אין בבעלותם דירות קבע וישנה הכנסה חודשית נמוכה. פתרון דיור זה, מספק לקשישים אלו מגוון שירותים חברתיים כמו אם בית, רכז חברה, עובדת סוציאלית ואיש תחזוקה. הדירות בדיור המוגן מאובזרות לפי צורך הדייר וכוללות לחצני מצוקה, מערכת תקשורת והן בטיחותיות ומוגנות. מימון הדירות הן ע"י משרד הרווחה ביחד עם משרד האוצר, הקליטה, הבינוי והשיכון וועידת התביעות. ניתן לקבל הפניה לדיור המוגן ע"י משרד הקליטה ומשרד הבינוי והשיכון.

שאלה:

סבתי מתגוררת בדיור מוגן כמספר שנים, אך מצבה התפקודי התדרדר וקיבלנו אישור שתגיע אליה מטפלת מביטוח לאומי למספר שעות. בתקופה האחרונה נראה כי קשה לה להסתדר לבד במהלך היום וכי זקוקה ליותר עזרה ממה שמקבלת כרגע. האם יש אפשרות להביא לה מטפלת ל- 24 שעות בדיור המוגן?

תשובה:

 לרוב, בתי הדיור המוגן מיועדים לדיירים עצמאיים. לכן, יש צורך לבדוק מה נאמר בחוזה שנחתם מול סבתך בכניסתה לדיור המוגן. ולמרות זאת, בשנת 2012 נחקק חוק הדיור המוגן, המקנה לדייר את הזכות להלנת מטפל בדירתו בתנאים הבאים:

– זכאות למטפל צמוד (אישור מביטוח לאומי).

– במידה והדירה מתאימה לאדם נוסף.

– מימון המטפל והאחריות עליו, היא של הדייר ו/או משפחתו בלבד.

בנסיבות מיוחדת, הנהלת הדיור המוגן רשאית לסרב להלין מטפל.