חוק סיעוד

שאלה:

הוריי הינם אנשים מבוגרים ומתקשים לתחזק את הבית שלהם, ובזמן האחרון הבית קצת מלוכלך. האם הם יכולים לקבל גמלת סיעוד?

תשובה:

גמלת סיעוד הינה  גמלה הניתנת מביטוח לאומי לכל אדם אשר הגיע לגיל הפרישה ומתגורר בביתו, ומוגבל בתפקודו היומיומי, כך שהוא תלוי בעזרת אדם אחר במידה רבה ברוב פעולות היום יום, כגון  רחצה, לבוש, אכילה וניידות בתוך הבית,  או שהוא נזקק להשגחה בביתו לשם בטיחותו במקרה של ירידה קוגניטיבית. הגמלה אינה ניתנת רק למי שזקוק לשירותי משק בית בלבד.

שאלה:

אבי  אושפז בבית חולים  לפני מספר ימים.  בבית הוא היה עם מטפלת מטעם הביטוח הלאומי שעזרה לאמי לטפל בו . מאז שאושפז בבית חולים המטפלת אינה מגיעה וזה מקשה מאד על אמא שלי. האם בזמן אישפוז אין לאבי זכות למטפלת?

תשובה:

אם אביך מאושפז  בבית חולים כללי (ולא בבית אבות סיעודי !) הוא זכאי לגמלה במהלך 14 הימים הראשונים לאשפוזו, כך שהמטפלת מביטוח לאומי בהחלט צריכה לעמוד לרשותו ולסייע (וגם לאימך)  בטיפול בו.

שאלה:

הוריי הינם ניצולי שואה ומתגוררים בביתם.  בשנה האחרונה מצבו של אבי לא טוב , הוא אושפז מספר פעמים וזקוק לעזרה ברחצה והלבשה.  לאמי מאד קשה כבר לעזור לו.  מה עלי לעשות?

תשובה:

כדאי לבדוק את זכאותו לגמלת הסיעוד. זוהי גמלה הניתנת כשירותים  לקשישים אשר מוגבלים בתפקוד היומיומי, ותלויים בעזרת אדם אחר בפעולות היום יום. לפי תיאורך, אביך עומד בקריטריון לגמלת סיעוד ויוכל לקבל עזרה של מטפל/ת בביתו ושירותים נוספים כגון משדר מצוקה, אספקה של מוצרי ספיגה במידה וזקוק ועוד. מאחר והוריך הינם ניצולי שואה, כדאי לשים לב לתיקון בחוק הביטוח הלאומי, אשר  קובע כי קצבת נכי רדיפות הנאצים המשולמת על ידי משרד האוצר, לא נלקחת בחשבון כהכנסה לצורך קביעת הזכאות לקבלת גמלת הסיעוד.

תוכל להגיש תביעה לביטוח הלאומי  לגמלת סיעוד על ידי הגשת טופס לתביעת גמלת סיעוד

בקישור הנ"ל, ושליחתו בפקס, או בדואר לביטוח הלאומי באיזור מגוריי הוריך.

שאלה:

לבעלי אישרו גמלת סיעוד ויש לנו מטפלת מביטוח לאומי. בזמן האחרון המטפלת מבקשת ממני כסף. אני יודעת שביטוח לאומי משלם לה. האם אני צריכה לשלם לה?

תשובה:

השירותים שבעלך מקבל הינם שירותים המגיעים לבעלך ללא תשלום וזאת מכוח הזכויות שצברת במוסד לביטוח לאומי. המטפלת מקבלת תשלום מהחברה אשר מעסיקה אותה וחברה זו היא האחראית על מתן השירותים בעבורך. אני מציעה לך לדווח מיידית על כך לחברת הסיעוד וכמובן אם ברצונך להחליפה, תוכלי לעשות זאת.  לידיעתך – שכר עבודתה של המטפלת כולל, נוסף על השכר הבסיסי, גם זכויות סוציאליות וגם תשלום עבור נסיעות.

שאלה:

אבי קיבל הודעה שאושרה לו קצבת סיעוד בגובה 9.75  שעות שבועיות. האם האישור לקצבה הינו לתמיד?

תשובה:

הזכאות לקצבת סיעוד אינה נקבעת לצמיתות, והמוסד לביטוח לאומי רשאי לערוך בדיקות חוזרות לאביך  ולהתאים את הגמלה בהתאם. אם אביך קבל גמלה בעקבות מצב זמני, ועשוי להיות שיפור במצבו, הגמלה תינתן בהתאם לזה. אם  מצבו של אביך מחמיר זכותו לפנות לביטוח לאומי ולבקש בדיקה מחודשת בטענה של החמרת מצב.

שאלה:

בהערכה התפקודית שעשו לאמי, ראיתי שכתוב שזקוקה לסיוע רב ב ADL. האחות אמרה לי שזה ביצוע כל פעילויות היומיום אשמח לדעת מה זה אומר?

תשובה:

 ADLהינן ראשי תיבות של:   Activities of Daily Living ובתרגום חופשי: פעילויות בחיי היומיום. המונח משמש בדרך כלל בסיס להערכה תפקודית של  האדם לבדיקת עצמאותו בפעילויות היומיום, וליתר דיוק לחוסר תלות שלו בזולת. הערכה זו מהווה כלי להערכת קשישים לזכאות לגמלת סיעוד וכן לביטוח סיעודי.

לצורך זה בודקים מספר פרמטרים:

קימה ושכיבה – בדיקת יכולתו של הקשיש לבצע פעולה זו ללא סיוע. כאשר נבדקת יכולתו לעבור מעבר ממצב של שכיבה לישיבה ו/או קימה מכיסא

ניידות –  בדיקת יכולתו העצמאית של הקשיש לנוע ממקום למקום ללא עזרת הזולת.  קשיש הנעזר במקל הליכה או הליכון נחשב כעצמאי.

רחצה- בדיקת יכולתו של הקשיש להתקלח במקלחת או אמבטיה, כולל יציאה וכניסה למקלחת או לאמבטיה ללא סיוע.

להתלבש ולהתפשט –  בדיקת יכולתו של הקשיש לבצע פעולות אלו הכוללות יכולת עצמאית ללבוש או לפשוט פריט לבוש, להרכיב ו/או לחבר חגורה רפואית או גפה מלאכותית.

לאכול ולשתות – בדיקת  יכולתו העצמאית של הקשיש להזין את גופו בכל דרך או אמצעי הכולל אכילה או שתייה ולא באמצעות קש. לא נבדקת יכולתו לבשל או להגיש את המנה

לשלוט על סוגרים – יכולתו של הקשיש לשלוט על מתן שתן או פעולת מעיים. 

שאלה:

אבי בן 91  ועד היום מתפקד מצוין. לאחרונה נראה לי שזקוק לעזרה קלה ברחצה ולבוש. הבעיה היא שהוא מתנגד בתוקף שיבואו לבדוק אותו מביטוח לאומי, לאחר ששמע במועדון שהבדיקה משפילה. מה עלי לעשות?

תשובה:

אני מבינה לגמרי את אביך. קשישים רבים מדווחים כי חוו השפלה בעת הבדיקה כאשר מתבקשים להראות ביצוע של פעולות יום יום, אך יש לי בשורה משמחת עבורך. קשישים מעל גיל 90 זכאים לבדוק את זכאותם לקצבת סיעוד גם על ידי רופא גריאטר במוסד הרפואי הציבורי בו הוא עובד ולחסוך מהם בדיקה של אחות מטעם ביטוח לאומי.

שאלה:

אבי הוכר כזכאי לקצבת סיעוד ואני מבין שלא מדובר בתשלום אלא בסיוע. לאילו שירותים נכללים בקצבת סיעוד?

תשובה:

אכן קצבת סיעוד הינה קצבה הניתנת לקשישים אשר זקוקים לסיוע בפעילויות היום יום. ולכן בראש ובראשונה היא מאפשרת קבלת עזרה של מטפל/ת בביתו של אביך. אם אביך  זקוק לסיוע  במידה רבה ו/או להשגחה הוא יקבל   9.75 שעות טיפול שבועיות ע"י מטפל בבית . אם אביך הינו  תלוי לחלוטין ו/או זקוק להשגחה מתמדת הוא יקבל  15.5 שעות טיפול שבועיות ע"י מטפל בבית. כמו כן קצבת סיעוד כוללת שירותים נוספים כגון טיפול במרכז יום לקשישים, אספקת מוצרי ספיגה חד-פעמיים במידת הצורך, משדר מצוקה ושירותי מכבסה. השירותים יינתנו על פי החלטה של ועדה מקומית מקצועית לענייני סיעוד, באזור מגוריו של אביך. הועדה מורכבת מעובד סוציאלי , אחות ועובד המוסד לביטוח לאומי.

שאלה:

אני בת 75 ולאחרונה גילו לי מחלה קשה. לאחרונה אני חלשה וזקוקה לעזרה באופן מיידי. מה לעשות?

תשובה:

אני מבינה שאת חווה תקופה קשה במיוחד ומרגישה שזקוקה לעזרה ואכן יש באפשרותך לקבל באופן מיידי וללא תשלום שירותי סיעוד מאחת מחברות הסיעוד באזור מגוריך. חשוב לציין כי שירות זה הינו זמני ויש צורך להגיש תביעה לגמלת בביטוח הלאומי. לצורך כך תוכלי להיעזר בשירותי העובדת הסוציאלית שבחברת הסיעוד בה בחרת. לשירותך, רשימת חברות סיעוד מומלצות על ידי אינדקס "הורים שלי"

כמו כן תוכלי לפנות לעובד/ת סוציאלית בשירותי הרווחה המקומיים או במרפאת קופ"ח לבדוק את זכויותייך.

שאלה:

אבי הוגדר כחולה אלצהיימר אבל הוא לא סיעודי ומסוגל להתנייד כעצמאי. האם מגיעה לו קצבת סיעוד?

תשובה:

זה נכון שגמלת סיעוד ניתנת לקשישים אשר זקוקים לעזרת אדם אחר בביצוע פעולות היום-יום (להתלבש, להתרחץ, לאכול, להתהלך בבית וכיו"ב), אך גם למי שזקוק להשגחה בבית למען בטיחותו. אם אביך הוגדר כחולה אלצהיימר סביר להניח שזקוק להשגחה למען בטיחותו ולכן זכאי לגמלת סיעוד.

שאלה:

אמא שלי קבלה קצבת סיעוד שנראה לי שלא מספיקה לצרכיה. איך אפשר לקבל יותר שעות מביטוח לאומי?

תשובה:

אפשרי וניתן לערער על החלטת המוסד לביטוח לאומי בפני ועדת ערר מיוחדת לנושא גמלת סיעוד. את הערר יש להגיש לסניף המוסד לביטוח לאומי שבו הוגשה התביעה בתוך 60 ימים מיום שנמסרה לאימך ההודעה על הגמלה שקבלה. חשוב להגיש  בקשת ערר מנומקת ומפורטת, בתוספת מסמכים התומכים בטענותיכם, אם מתאפשר כמובן.

לאחר שתגישו את הבקשה יישלח לאימך מכתב המאשר את קבלת המסמכים, ואשר מודיע על אפשרותה של אימך לבחור אם ברצונה להופיע באופן אישי מול ועדת הערר, או שהוועדה תדון בערר על יסוד המסמכים שהגשתם בלבד. במידה ואימך תחליט להופיע מול ועדת הערר, היא תוכל לקבל החזר הוצאות נסיעה (בתחבורה ציבורית בלבד)

כדאי לדעת שקיימות לשכות סיוע של משרד המשפטים המעניקות סיוע משפטי חינם למעוניינים לערער על קביעת המוסד לביטוח לאומי. ניתן למצוא את רשימת הלשכות באתר של המוסד לביטוח לאומי.

שאלה:

אבי מקבל קצבת נכות מזה מספר שנים, ועומד להגיע לגיל הפרישה. האם ימשיך לקבל קצבת נכות ובנוסף לזה יקבל קצבת זקנה?

תשובה:

אם הגיע אביך לגיל פרישה ביטוח לאומי יפסיק את קצבת הנכות שלו. עם זאת, הוא יוכל לתבוע קצבת זקנה. כל שעליו לעשות הוא: להגיש תביעה לקצבת זקנה. קצבת הזקנה לא תהיה פחותה מקצבת הנכות האחרונה ששולמה לו.

שאלה:

איך אדע שהנציג שאמור להגיע לבדוק אותי מהביטוח הלאומי הוא אכן נציג מטעמם?

תשובה:

לרוב, ביקור של נציג מטעם הביטוח הלאומי יתואם מראש. בנוסף, יש באפשרותך לבקש מהנציג שיציג בפנייך מסמך או תג זיהוי המזהה אותו כנציג הביטוח הלאומי.

שאלה:

יש לי צורך בעזרה סיעודית באופן מיידי, מה עלי לעשות?

תשובה:

במקרה בו יש צורך בעזרה סיעודית מיידית, וטרם הסתיים הטיפול בתביעה לגמלת סיעוד, יש אפשרות לקבלת שירות טרום סיעוד מחברת סיעוד הנמצאת בקרבת מגורייך באופן זמני וללא תשלום.

על מנת לקבל שירות זה, עלייך לפנות לעובד/ת סוציאלית במרפאת קופ"ח, במחלקת סיעוד בסניף הביטוח הלאומי או  בשירותי הרווחה הקיימים במקום מגורייך, הם יפנו  אותך  לחברות הנותנות שירותי סיעוד והפועלות בקרבתך ותוכל ליצור איתם קשר באופן ישיר ולבחור באחת מהן.

הטיפול בתביעה לגמלת סיעוד יכול להמשך מספר שבועות, במידה ותימצא זכאי לגמלה, תוכל להמשיך את שירותי הסיעוד שקיבלת עד כה או להחליפם.

שאלה:

יש לי מטפלת ואני לא מרוצה משירותיה, מה יש באפשרותי לעשות?

תשובה:

במידה ואינך מרוצה משירותי המטפלת שלך, באפשרותך לפנות לארגון המעסיק אותה, אם הבעיה הועלתה בפניהם ואינה נפתרה, יש להתקשר לאיש הקשר מהביטוח הלאומי, לעובדת הסוציאלית או לאחות שפרטיהם מופיעים במכתב מביטוח לאומי. במידה והמכתב לא ברשותך, תוכל לפנות ליחידת הסיעוד בביטוח לאומי.

שאלה:

אני חושש שאם אתלונן על כך שאני לא מרוצה מהשירותים אותם אני מקבל מהמטפלת, הטיפול יתדרדר, מה אוכל לעשות?

תשובה:

עליך לפנות לאנשי מקצוע האחראים לביצוע החוק, אין סיבה לחשש, הם ימצאו פתרון לבעייתך. אנשי המקצוע העומדים לרשותך הם אחות, עובדת סוציאלית ופקיד התביעות, חשוב להם לקבל את פנייתך ולטפל בך.

שאלה:

במידה והגשתי תביעה לגמלת סיעוד, מתי אוכל לקבל את השירותים?

תשובה:

שירותי סיעוד ניתנים לאדם הנמצא זכאי לכך. על פי חוק, המוסד לביטוח לאומי צריך לספק את השירותים לזכאי גמלת סיעוד לא יאוחר מ- 60 יום, שנספרים מה- 1 לחודש שלאחר הגשת התביעה. לרוב, השירותים ניתנים כחודש ממועד הגשת התביעה. לאחר כשבועיים מיום הגשת התביעה, תתואם איתך פגישה מול מעריך מקצועי מטעם הביטוח לאומי, כדי לבדוק את מצבך התפקודי.

במידה ותצרף את כל הפרטים והמסמכים הנדרשים באופן מלא, זמן הטיפול בתביעה יתקצר.

שאלה:

נקבעה לי זכאות זמנית לגמלת סיעוד, מדוע היא זמנית ואינה קבועה?

תשובה:

זכאותך נקבעה בהתאם לצרכים שלך בעזרה לביצוע פעולות יומיומיות או בהתאם למידת הצורך בהשגחה.

המקרים בהם נקבעת זכאות זמנית, הם מקרים בהם יש צפי לשיפור המצב התפקודי. לקראת סיום הזכאות שנקבעה לך, זכאותך תבחן בשנית וייבדק האם יש צורך בהארכת הזכאות.

שאלה:

מהן זכויותיו של העובד הזר?

תשובה:

חברות סיעוד מחויבות לשלם לעובד הזר המטפל בקשיש שכר שאינו נמוך משכר המינימום במשק ולהבטיח את זכויותיו הסוציאליות.

ניתן לקבל מידע נוסף על זכויות העובד הזר ממשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה שאחראי על הנושא.

שאלה:

אני יודע שהמוסד לביטוח לאומי משלם למטפלים, אך ראיתי שהמטפלת שלי מקבלת סכום חלקי. לאן הולך שאר הכסף?

תשובה:

החברה המעסיקה את המטפלת משלמת בעבורה את תשלומי החובה כמו מסים וזכויות סוציאליות. התעריף שמשלם המוסד לביטוח לאומי לחברת הסיעוד כולל בתוכו את תשלומי חובה אלה ותשלומים עבור פיקוח והדרכה. לכן, נוצר פער בין הסכום שהמטפלת מקבלת לבין הסכום אותו משלם המוסד לביטוח לאומי.

שאלה:

המטפלת ביקשה שאחתום על שעות בהן לא נכחה, האם עלי לדווח על כך?

תשובה:

שעות הטיפול להן אתה זכאי צריכות להינתן לך במלואן. על המטפלת לציין ביומן את השעות המדויקות והיום בו טיפלה בך, חתימתך ביומן מאשרת כי אכן אלו התאריכים והשעות בהם היא הייתה נוכחת. במידה והמטפלת לא הגיעה לשעות הטיפול שנקבעו, אין לחתום ביומן הנוכחות.

אם המטפלת מתעקשת על כך שתחתום על שעות בהן לא נכחה, יש לפנות למלווה המקצועי שנקבע לך. שמו ומספר הטלפון של העובד רשומים במכתב שקיבלת מהמוסד לביטוח לאומי.

שאלה:

אבי זכאי לגמלת סיעוד, הוא עתיד להתאשפז בבית חולים עקב ניתוח. האם הוא זכאי לשירותי סיעוד בימים בהם יימצא באשפוז?

תשובה:

קשיש המאושפז בבית חולים זכאי להמשיך ולקבל את הזכאות המגיעה לו לתקופה של עד 14 ימים. במידה ותקופת האשפוז ארוכה מ- 14 ימים, גמלת הסיעוד תפסק מהיום ה- 15 ותימשך ברגע שיחזור לביתו.

שאלה:

אני משלם עבור שהייה בבית אבות, מדוע איני יכול לקבל גמלה?

תשובה:

הגמלה מיועדת לעודד קשישים הזקוקים לעזרה לקבל שירותי סיעוד בקהילה ולאפשר להם להישאר באזור מגוריהם זמן רב ככל האפשר. קשישים הנמצאים במוסד סיעודי מקבלים את הטיפול לו הם זקוקים בהתאם למצבם, לכן, כאשר קשיש שוהה במוסד סיעודי נשללת ממנו הזכאות לקבלת גמלת סיעוד, גם במידה ויש צורך בתשלום למוסד.

שאלה:

האם יש באפשרותי לקבל שירות מכל חברת סיעוד?

תשובה:

תוכל לקבל שירותים מכל החברות סיעוד הקיימות ברשימה המצורפת להודעה על זכאותך לגמלת סיעוד.

על פי חוק ביטוח סיעוד, לכל חברת סיעוד קיים אישור לספק שירותים במקום מגורייך.

במידה וקיבלת עזרה מחברת סיעוד מסוימת באופן פרטי, יש להודיע על כך לעובדת הסוציאלית.

שאלה:

יש לי מטפלת סיעודית, האם היא צריכה לבצע את מטלות הבית כחלק משירותיה?

תשובה:

מטפלת סיעודית נמצאת איתך על מנת לעזור לך בפעולות היומיומיות, כמו עזרה בעבודות הבית במידה ויש בכך צורך.

שאלה:

אני רוצה להעסיק עובד זר. מה עלי לעשות?

תשובה:

על מנת לקבל רישיון להעסקת עובד זר, עלייך להגיש בקשה למשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה במחלקת "יחידת הסמך למתן היתרים לעובדים זרים". האישור שניתן הוא בהתאם לזכאות שנקבעה לך במבחן התפקוד של המוסד לביטוח לאומי.

שאלה:

מאילו סיבות ידחו תביעת גמלה לאדם חולה ומוגבל?

תשובה:

גמלת סיעוד נקבעת לפי תפקוד הקשיש, במידה והוא מתקשה בפעילויות יומיות כמו רחצה, הלבשה, הליכה ושליטה בסוגרים או אדם הזקוק להשגחה צמודה בכדי שלא לפגוע בעצמו או בסביבתו.

בנוסף, ישנו מבחן הכנסות, אדם שהכנסותיו גבוהות מהסכום שנקבע, לא יהיה זכאי לגמלת הסיעוד.

שאלה:

קרובי משפחתי מטפלים בי, האם הם יכולים לקבל תשלום מהמוסד לביטוח לאומי?

תשובה:

קרובי משפחתך אינם יכולים לקבל תשלום מביטוח לאומי על פי חוק ביטוח סיעוד.