מרכז יום לקשיש

שאלה:

הורי מתגוררים בדירתם ולאחרונה אבי אובחן כחולה במחלת האלצהיימר. יש לו מטפלת שמגיעה כל יום ועוזרת לאמי לטפל בו. האם יש מקום שבו יכולים להשגיח עליו ועדיין שיישאר לגור בבית?

תשובה:

אין ספק שטיפול בחולה דמנטי הינו קשה ומכביד וחשוב שאמך תאפשר לעצמה זמן מנוחה ואיסוף כוחות. קיימים מרכזי יום לתשושי נפש המיועדים לקשישים שמעדיפים שלא לעבור למוסד או בית אבות ובוחרים להישאר בביתם. זהו פתרון מומלץ שעשוי להקל על אימך. אביך יוכל להגיע למרכזי היום לתשושי נפש בעזרת המטפלת שלו או בעזרת הסעות שמארגן המרכז, וליהנות שם מטיפולים כגון ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, שיחות עם עובדת סוציאלית וכו'. כמובן שיוכל לקחת חלק בפעילויות שונות, בהתאם ליכולתו. ניתן ליהנות גם משירותי רחצה ומשירותי כביסה אשר יפחיתו את העומס המוטל על כתפי אימך. השהייה במרכזים אלה היא בד"כ לחצי יום, שבסיומו יוכל אביך לחזור לביתו. אין ספק שהשתלבותו במרכז יום כזה יסייע לו לשמר את יכולותיו המנטליות הקיימות, ולדחות עד כמה שאפשר הדרדרות נוספת וכמובן להרגיש שייך לחברה ולקהילה.

שאלה:

אמא שלי בת  70 ונמצאת רוב היום בבית לבד. שמעתי שיש מקומות שבהם קשישים נמצאים במשך היום ואז חוזרים לביתם. איך אני יכול לארגן לאמי להגיע למרכז כזה?

תשובה:

מרכזים אלו נקראים מרכזי יום המיועדים לקשישים הסובלים מירידה תפקודית ונועדו לאפשר לקשישים ליהנות משירותים תומכים, תוך שהם נשארים בביתם ובסביבתם הטבעית. במרכזי היום מתקיימת כמובן פעילות חברתית, אולם מושם בהם דגש על טיפול וההשגחה כמו ארוחות, רחצה ועוד, בהתאם לצרכיה של אימך. כמו כן יש מועדונים לקשישים בקהילה שם נותנים דגש על פעילות חברתית ותעסוקתית, והם מיועדים לרוב לקשישים עצמאיים. אני ממליצה לך לפנות לעובדת הסוציאלית שבלשכת הרווחה באזור מגורי אימך, כדי שתכיר את אימך ותסייע לה וגם לך למצוא מסגרת מתאימה לצרכיה. אם אתה מכיר מרכז כזה באיזור מגוריה תוכל לפנות ישירות אליהם. בהצלחה!

שאלה:

מה ההבדל בין מרכז יום למועדון לקשישים?

תשובה:

מועדון לקשישים הינו מסגרת בקהילה אשר מיועדת יותר למפגש חברתי ותעסוקה של קשישים ובדרך כלל יהיו שם קשישים עצמאיים. מרכזי יום גם הן מסגרות יומיות, המיועדות, כמו המועדונים לקשישים, אשר מתגוררים בקהילה. אולם בניגוד למועדונים, מרכזי היום מיועדים לקשישים שירדו בתפקודם, ומתקשים בניהול משק הבית וזקוקים לעזרה בטיפול אישי. גם במרכזי יום מתקיימת פעילות חברתית, אולם מושם בהם דגש על הטיפול בקשישים ובהשגחה לכן במרכז יום ניתנות ארוחות, רחצה, סיוע באכילה ועוד, בהתאם לצרכי הקשישים.