תיאור

איך אפשר לאמן את המוח בגיל השלישי, טיפים, תרגילים, ורעיונות לשיפור הזיכרון בגיל השלישי. רשימת משחקים לשיפור הזיכרון שאתם יכולים להתחיל כבר היום – ההורים שלי

שיפור הזיכרון בגיל השלישי

כולנו היינו רוצים לדמיין את הגעתנו לגיל הפרישה כאנשים בריאים, צלולים, שכל מה שנשאר לנו לעשות הוא ליהנות משנות הפנסיה הארוכות.

אולם התהליך הזה, במקרים רבים מאוד, אינו פשוט והוא כולל בתוכו הרבה מאוד אתגרים חדשים. אחד האתגרים בהגעה לגיל השלישי הוא אובדן זיכרון שעלול לתסכל מאד וליצור תחושה של חוסר אונים בגיל המבוגר. אחת הדרכים להתמודד עם האתגר הזה הוא תרגילים ומשחקים לשיפור הזיכרון. 

שיפור הזיכרון בגיל השלישי | שיפור הזיכרון והריכוז

איבוד זיכרון בגיל מבוגר

זה אולי נשמע כמו בעיה של אנשים מבוגרים, אבל כמה פעמים שכחתם איפה הנחתם את המפתח אתמול, ועכשיו חמש דקות לפני היציאה מהבית אתם לא מצליחים להיזכר?

כמה פעמים נכנסתם לחדר ולא זכרתם מה רציתם לעשות שם?

ומה לגבי מספרי טלפון, כמה מספרים אתם זוכרים בעל פה בלי לחפש ברשימת אנשי הקשר במכשיר החכם?

כל המקרים האלה הם מקרים של איבוד זיכרון ברמה כזו או אחרת. ומה שיפה זה שממש כמו ריבועים בבטן ושרירי גב מפותחים, גם את המוח אפשר לאמן כמו שריר כדי לשפר את יכולות הזיכרון.

איך?

יש מגוון רחב של דרכים, העיקרית שבהן היא תרגילים לשיפור הזיכרון.

פעילויות לשיפור הזיכרון למבוגרים (וגם לצעירים!) כוללות תרגילים ומשימות יומיות לשיפור זיכרון, משחקים שמפתחים את המוח ותורמים בשיפור הזיכרון, למידה של דברים חדשים, ואפילו משחקי מחשב, שהם ממש ממש לא לילדים בלבד. 

תרגילים ומשימות לשיפור הזיכרון והריכוז

אחת הדרכים המשמעותיות לשפר את יכולות הזיכרון היא לייצר שיח עמוק יותר. שיח שמייצר חשיבה וקשרים במוח שמשפרים את יכולות הזיכרון, שמפעיל את הזיכרון החזותי.

שאלות פתוחות כמו למשל, מה אכלת היום לארוחת צוהריים? מה ראית בדרך מהמכולת? תמיד אפשר למצוא נושאים שבהם אפשר לשאול את ההורים או הסבים שלכם לדעתם ולנהל על כך שיחה ערה. 

בנוסף להעשרת השיח, ישנם גם תרגילים קטנים שניתן לשלב בחיי היומיום שיעשו פלאים בשיפור הזיכרון. למשל, סידור תמונות ישנות באלבום, או עיון משותף באלבום תוך ניסיון להיזכר ולספר את הסיפורים שמאחורי התמונות. 

משחקים לשיפור זיכרון למבוגרים

ככל שאנחנו מתבגרים, למשחקים יש חלק קטן יותר ויותר בחיינו, אך יש להם השפעה מכריעה על פיתוח כישורים שחשובים מאד להתפתחות תקינה בגיל הצעיר כמו גם בגיל המבוגר.

בגיל השלישי, משחקים כאלה יכולים להיות אמצעי לחיזוק כישורים נוכחיים, ופיתוח כישורים חדשים, בין אם זה שיפור הזיכרון, העשרת עולם הדמיון הפנימי, שיפור יכולות תקשורתיות, פיתוח חשיבה אסטרטגית ועוד. 

משחקים לשיפור הזיכרון והריכוז למבוגרים

אילו משחקים יכולים לסייע בשיפור הזיכרון בגיל השלישי?

סודוקו, תשבצים ותשחצים: משחקי חשיבה מהסוג הזה דורשים ריכוז רב, חשיבה ושליפה מהירה של מידע. בכך הם מביאים להפעלת החלקים במוח שאחראים על הזיכרון ומביאים לשיפור הדרגתי ביכולות הללו. זאת הסיבה שאנשים שפותרים הרבה תשבצים וסודוקו, עושים זה זה מהר יותר מכאלה שרק התחילו. השיפור הזה מאמן ומחזק את הקשרים במוח ומסייע גם בסיטואציות אחרות שמצריכות שימוש בכישורים הללו, כמו שליפת מידע מהירה יותר.   

פאזלים: הרכבת פאזלים מצריכה ריכוז וחשיבה ואלה בהחלט עוזרים בתהליך אימון המוח. הפעולה של הרכבת פאזלים מפעילה את הצד היצירתי וגם את הצד האנליטי של המוח, שמחפש הגיון ודפוסים בחלקי הפאזל כדי להצליח לראות את התמונה הגדולה.   

משחק הזיכרון: אך טבעי שמשחק זיכרון יחזק את יכולת הזיכרון בגיל השלישי. זהו אחד המשחקים שכולם מכירים מהילדות, משחק שבו צריך למצוא שני קלפים עם תמונה זהה – אותו כלב, אותו פרח, אותו פרי – לפי מה שמעניין את השחקנים, בין הרבה קלפים הפוכים. מה שטוב במשחק הזה הוא שאפשר לשחק אותו לבד או עם עוד אנשים, ובכך לחזק את יכולות הזיכרון וגם את הקשרים החברתיים שבעצמם מסייעים לחיזוק המוח ולשיפור היכולות שלו.

משחקי קלפים: ברידג׳ הפך למשחק שמזוהה עם הגיל השלישי לא בכדי. מדובר במשחק נהדר לשיפור יכולות הזיכרון, יצירת אסטרטגיה, תשומת לב מירבית וריכוז. בנוסף, האלמנט החברתית שלו הוא בהחלט נקודת בונוס, ואם יש קבוצת שחקנים קבועה, אז בכלל טוב. הפעולות שנעשות במשחקי קלפים מהוות אימון מוח מצוין, וגם אם אתם צעירים, כדאי לכם להתחיל לשחק ברידג׳.

טריוויה: משחקי טריוויה הם דרך מצוינת לאמן את המוח שמבטיחה הנאה מרובה. ניתן לבחור כל נושא שבעולם, במיוחד כזה שמעניין אותנו במיוחד, להוריד מהאינטרנט שאלונים ולשחק ביחד. ישנן גם פעילויות טריוויה במעונות לקשיש שאפשר להצטרף אליהן. 

מלבד כל מה שציינו כאן, משחקים מייצרים תחושת הישגיות ומסוגלות, ותחושות אלה בעצמן מעודדת את האדם להמשיך ללמוד, להמשיך לשחק, לפתח את יכולות הזיכרון ולהאמין בעצמו שהוא מסוגל לכך.

האמונה הזאת מעלה את הסיכוי לשיפור יכולות הזיכרון משמעותית. אם האזרח הותיק הולך למעוני יום לקשיש או מתגורר בבית אבות או בדיור מוגן, חלק מהפעילויות במקומות האלה נעשות כדי לסייע בשיפור היכולות הללו.  

 

מאמרים מומלצים לקריאה:

 

טיפים נוספים לשיפור הזיכרון

הוספת מזונות עשירים בפוליפנולים לתזונה: פירות יער ופירות בכללי, קקאו (מי אמר ששוקולד זה לא בריא), ירקות, תה ירוק ויין אדום הם חלק מהמזונות שעשירים בפוליפנולים, שנמצאו משפרים יכולות קוגניטיביות, תהליכי למידה ויכולות זיכרון, בנוסף להיותם מעכבי דלקת ונוגדי חימצון.

פעילות חברתית: חשוב לקחת חלק בפעילות חברתית. היא כמובן עוזרת בהפגת הבדידות שגם לה השפעות מגוונות על החיים בגיל השלישי, אך מלבד זאת, יצירת קשרים חברתיים מפעילה קשרים קוגניטיביים ועצביים חשובים במוח המשפיעים מאד על שיפור הזיכרון.

פעילות גופנית: באופן כללי, אורח חיים מאוזן מסייע לשיפור התפקוד בעל מערכות הגוף, בניהן גם המוח. למעשה, מחקרים מצאו שפעילות ספורטיבית מתונה המתבצעת באופן קבוע מספר ימים בשבוע מעל 40 דקות עשויה להגדיל את את ההיפוקמפוס, האזור במוח שאחראי על הזיכרון, ב-2%!

למידה של שפה חדשה: למידה של נושאים חדשים בכלל ושפה בפרט משפרת משמעותית את יכולות הזיכרון ולכן הרי מבתי האבות ובתי דיור מוגן מציעים אפשרות של למידת שפה והרצאות כחלק מהפעילויות שלהם. למעשה, מחקרים מצאו שמבוגרים דו-לשוניים פיתחו דמנציה כארבע שנים מאוחר יותר בהשוואה למבוגרים שידעו רק שפה אחת.        

 

לסיכום, בין אם אתם בני 30 שמחפשים מידע עבור ההורים והסבים שלכם, או שאתם בני 70 שמחפשים מידע עבורכם, תרגילים, פעילויות וגם משחקים לשיפור הזיכרון ישפיעו לטובה על תהליך ההזדקנות שלכם וכדאי להתחיל לעסוק בהם כמה שיותר מוקדם. אז בביקור הבא אצל סבא וסבתא, תציעו להם לשחק משחק לשיפור הזיכרון. כל הצדדים ירוויחו מזה.