מי זכאי ולמי זה מתאים – בית אבות סיעודי ממשלתי

מספר בני הגיל השלישי בישראל נמצא בעלייה מתמדת גם מבחינת מספרים מוחלטים וגם מבחינת אחוזם באוכלוסייה. בשל כך יש צורך בעוד ועוד מסגרות דיור, במיוחד עבור מטופלים סיעודיים שלא יכולים להמשיך להתגורר בבית או בבית הדיור המוגן. הפתרון שנותן מענה לכל צרכיהם של אנשים אלו הם בתי אבות סיעודיים, כשהם מתחלקים לשניים – בית אבות ממשלתי שנקרא גם בית אבות ציבורי, או בית אבות פרטיים. רוב בתי האבות בארץ הם פרטיים, ומקצתם פועלים תחת קטגוריית בית אבות ממשלתי. 

מה זה בית אבות ממשלתי

בית אבות ממשלתי הוא מסגרת שמיועדת בעיקר לבנות ובני הגיל השלישי שאין להם דירה בבעלותם והכנסתם החודשית נמוכה. בניגוד לבתי האבות הפרטיים, בית אבות ממשלתי ממומן מכספי המיסים שאנחנו משלמים והוא מנוהל על ידי חברה שזכתה במכרז ממשלתי לצורך הפעלת מסגרת זו. 

אם בבתי אבות פרטיים רוב המימון נעשה מהכיס הפרטי של הדיירים ובני משפחתם, התשלום עבור בית אבות ממשלתי נעשה בהתאם למצבו הכלכלי של הדייר. לכל דיירת ודייר נערך מבחן הכנסה לפני הכניסה והתשלום משתנה מדייר לדייר בהתאם לאותו מבחן הכנסה. המדינה היא זו שמשלמת את ההפרש עבור המגורים בבית אבות ממשלתי. בגלל מיעוטם של בתי אבות ממשלתיים, לעיתים ייתכן זמן המתנה ממושך מרגע הגשת הבקשה עד שמתפנה מקום ואפשר לעבור לגור בבית האבות המבוקש. בנוסף, הדייר ובני משפחתו לא יכולים לקבוע לאיזה בית אבות ממשלתי הוא יעבור, המדינה היא זו שקובעת על בסיס מקום פנוי ויכולתה לענות על צרכי המבקשים. 

בית אבות סיעודי במימון המדינה

כבר הזכרנו שהמימון של בתי אבות פרטיים מגיע מתשלומים של דיירים ושקיימים מעט בתי אבות ממשלתיים. כדי לענות על הצורך הגובר בפתרונות דיור לדיירים שזקוקים להם באופן מיידי והם לא יכולים להמתין למקום פנוי בבית אבות ציבורי, אפשר לעבור לבית אבות פרטי גם אם ההכנסה נמוכה ואין נכסים או מגורי קבע בחלק מהבתים הפרטיים. בית אבות סיעודי במימון המדינה יכול להיות גם בית אבות פרטי שפועל עם קוד משרד הבריאות. 

בתי אבות סיעודיים ממשלתיים ופרטיים כאחד מיועדים עבור קשישים שלא יכולים לבצע את פעולות השגרה היומיות הבסיסיות ללא עזרה, כמו למשל מעבר בין מצבים ובעיקר שכיבה וקימה, ניידות, אכילה ושתייה, לבישת בגדים ופשיטתם, רחצה ושמירה על היגיינה, ושליטה על הסוגרים. לרוב, בני גיל הזהב שמתגוררים בבית אבות סיעודי לא יכולים לזוז מהמיטה או מהכורסה בכוחות עצמם ללא עזרת צוות האחיות, והם מתניידים עם כיסא גלגלים או הליכון. 

השירותים שניתנים בבית אבות ממשלתי דומים לאלה שניתנים בבית אבות סיעודי פרטי, והם כוללים שירותים סוציאליים, שירותי ניקיון ותחזוקה, אבטחה, פעילויות גופניות לשימור היכולות שעוד לא אבדו, פעילויות תרבות להעשרה ופנאי, שלוש ארוחות עיקריות ועוד 2-3 ארוחות ביניים, וצוות סיעודי שעומד לרשות הדיירים לליווי וסיוע לאורך כל שעות היממה. 

כניסה לבית אבות ממשלתי תלויה לרוב בקבלת קוד משרד הבריאות

כניסה לבית אבות ממשלתי תלויה לרוב בקבלת קוד משרד הבריאות

בית אבות סיעודי משרד הבריאות

סל הבריאות לא מכסה שהות בבית אבות סיעודי וגם ביטוחי הבריאות המשלימים לא כוללים כיסוי עבור דיור בבית אבות ממשלתי. המימון עבור דיור בבית אבות סיעודי נעשה מהכיס הפרטי של הדיירים ובני המשפחה שלהם, או באמצעות קוד משרד הבריאות שהזכרנו במשפט וכעת נרחיב עליו קצת יותר. 

סיוע במימון בית אבות נקרא באופן רשמי ״אשפוז בקוד״, אך גם הדיירים וגם בתי האבות ונותני השירות מתייחסים אליו בשם ״קוד משרד הבריאות״, וכך נעשה גם אנחנו. השירות מאפשר לקבל סיוע ממשרד הבריאות במימון מסגרות דיור סיעודיות או עבור תשושי נפש, בהתאם למצב הכלכלי. בשלב הראשון קובעים את המצב הרפואי-תפקודי ואת התאמתם למסגרת בית אבות סיעודי השלב הראשון מיועד לקבוע את התאמת המטופלים לאשפוז במוסד לסיעודיים ותשושי נפש, על בסיס המצב הרפואי, התפקודי והסוציאלי.

הבדיקה מסתמכת על בדיקת המטופלים ומסמכים שמאשרים את מצבם. לאחר הגשת המסמכים ובדיקתם, אחות מוסמכת ולעיתים גם גורם מקצועי נוסף יגיעו לבדיקה בבית המבקש או המבקשת. ועדת סיווג במשרד הבריאות תדון בפנייה ואם לא נדרשות השלמות – תוך 10 ימי עבודה מיום הביקור תימסר החלטת הוועדה. 

אם הבקשה אושרה, עוברים לשלב השני שהוא קביעת גובה ההשתתפות של המבקשים ובני המשפחה בתשלום עבור בית אבות ממשלתי או פרטי. ההשתתפות נקבעת בהתאם למצבם הכלכלי של המטופלים, בני הזוג וילדיהם על בסיס יכולתם הכלכלית. נדגיש, תנאי הכרחי לקבלת קוד משרד הבריאות הוא הסכמת בני המשפחה לבדיקת הכנסותיהם ולקביעת השתתפותם בתשלום.

משרד הבריאות משלם את ההפרש בין מלוא עלויות הדיור לבין גובה ההשתתפות המשפחתית שנקבעה. כדאי לדעת, קבלת קוד משרד הבריאות היא למעשה סוג של בית אבות סיעודי במימון המדינה, כלומר הדייר ובני משפחתו לא משלמים דבר לבית האבות, אלא מעבירים את גובה השתתפותם ישירות למשרד הבריאות. בית האבות מקבל את מלוא התשלום ממשרד הבריאות בלבד. בנוסף, בית אבות סיעודי חייב לספק את כל השירותים ללא שום סוג של אפליה לדיירים שמאושפזים בקוד משרד הבריאות. 

בואו נסכם

כניסה לבית אבות ממשלתי תלויה לרוב בקבלת קוד משרד הבריאות לאחר בחינת מצבו הרפואי של הדייר, שחייב להיות במצב סיעודי או תשוש נפש, ובעל הכנסות נמוכות. המדינה קובעת באיזה בית אבות הדייר יגור וייתכן זמן המתנה ממושך למקום פנוי. כדי להתמודד עם ההמתנה הארוכה, יש בתי אבות סיעודיים פרטיים שמאפשרים דיור בקוד משרד הבריאות.