בחברה המודרנית של ימינו, השיפור באיכות החיים, העלייה בתוחלת החיים והירידה בילודה מביאים לגידול של אוכלוסיית בני הגיל השלישי ברחבי העולם. עד שנת 2030 אחוז בני ה 65+ באוכלוסיית ישראל צפוי לעלות ל- 14%. בהתאם לכך, לצד העלייה בביקוש לבתי הדיור המוגן, הולך וגדל הצורך של בני גיל הזהב לכלים שיסייעו להם להתמודדות עם תהליך ההתבגרות הטבעי והתבטאויותיו.

תהליך זה מושפע מאורך החיים- תזונה, עישון ונטילת תרופות מרובות, חוסר בפעילות גופנית, גנטיקה, טראומות והשפעות סביבתיות וחברתיות, וכמובן- סטרס. כל אלו מביאים לירידה באיכות החיים הגופנית והנפשית.

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות ליעילות הרפואה המשלימה. טיפולי רפואה משלימה הניתנים באופן פרטי או בקופות החולים כוללים את הרפואה הסינית, שמקשרת בין הגוף לנפש ומבוססת על רפואה מונעת. על פי גישה זו, תסמינים גופניים עשויים לבטא קונפליקט ריגשי, ובנוסף, ניתן למנוע מחלות על ידי הקפדה על אורח חיים מאוזן וטיפול משמר.

שורשי הרפואה הסינית נטועים כבר מלפני כ-2,500 שנים. הסינים הביטו בטבע ושיקפו אותו לתהליכים הפיזיולוגיים והנפשיים בגוף האדם. הם כינו את אנרגיית החיים הזורמת בגוף- צ'י, והיא זו שמאפשרת את פעילותם התקינה של האיברים הפנימיים וחיבורם לכל קצוות הגוף. הצ'י מגן על הגוף, מאפשר את התנועה, החשיבה וההכרה ומעודד את תהליך הריפוי הטבעי של הגוף.

כאשר יש תקיעות או חולשה של צ'י, ייווצרו כאב או מחלה. הסינים מיפו את הגוף לערוצי אנרגיה המתחברים לאיברים הפנימיים, ועל גביהם נקודות דיקור. לכל נקודת דיקור ישנו תפקוד ייחודי לה, לדוגמה- נקודה להפסקת כאב ראש, לטיפול בכאב גב או צינון, להקלה על בחילות ועוד.

הסינים כינו את האנרגיה המולדת והתורשתית איתה אנחנו מגיעים לעולם- ג'ינג, ניתן להקביל אותה לדנ"א. למעשה זוהי בטרייה שמרגע הלידה הולכת ונחלשת. הג'ינג משפיע על ייצור הדם ומח העצם, חוזק העצמות והשיניים, שיער הראש, פריון ותפקוד מיני ופעילות קוגניטיבית. באופן טבעי, האנרגיה הזו הולכת ומתכלה לאורך השנים אך ישנם גורמים המזרזים זאת כגון עבודה סיזיפית, תזונה לקויה, לידות מרובות, מחסור בשעות שינה, טראומות.

רפואה סינית גיל שלישי

על מנת לחזק ולהניע את אנרגית הגוף, לרפואה הסינית ישנם מספר ערוצי טיפול-

  • דיקור– טכניקה בה מחדירים מחט עדינה לנקודת הדיקור, שמפעילה את האנרגיה האצורה בה ויוצרת תנועה. הדיקור משרה רגיעה, מאיץ את תהליכי הריפוי העצמי וכאמור, לכל נקודת דיקור תפקוד הייחודי לה.
  • טיפולי מגע שיאצו או טווינא. שתי טכניקות שהתפתחו ביפן ובסין על בסיס הרפואה הסינית. הטיפול נעשה בלבוש מלא ובמהלכו ערוצי האנרגיה מופעלים על ידי טכניקות שונות של לחיצות והנעה. הטיפול מזרים את האנרגיה והדם, מרפה שרירים, מרכך מפרקים ומרגיע את הנפש.
  • צמחי מרפא– רפואת הצמחים משמשת אותנו עוד מימי קדם והיא הקדימה את התרופות המודרניות אותן אנחנו מכירים היום ברפואה המערבית. פורמולות צמחי המרפא מחזקות את האנרגיה והדם, מניעות, מטהרות זיהומים, מקררות או מחממות את הגוף ועוד. יתרונן בכך שבאבחנה וברקיחה הנכונה, הן לא יצרו תופעות לוואי או רעילות בגוף.
  • תזונה– מזון מתועש ומעובד, אכילת יתר ואכילה בשעות לא סדירות פוגעים בתפקודו התקין של הגוף ועלולים להביא להיווצרות מחלות ותפקוד לקוי של המערכות השונות. בנוסף, לכל מזון ישנה איכות אנרגטית שדורשת התאמה אישית לאדם הצורך אותו. על ידי בניית תפריט תזונתי אישי על פי יסודות הרפואה הסינית, ניתן לאזן ולרפא את הגוף.
  • צ'יקונגתרגול גופני המשלב תנועה, נשימה ומדיטציה. זוהי דרך בה ניתן להזרים את אנרגית הגוף באופן עצמאי, תוך עבודה על חיזוק וגמישות השרירים, שיפור היציבה ותרגול הנשימה והתודעה. הצ'יקונג מתאים במיוחד לבני הגיל השלישי ועל פי המקורות העתיקים עשוי אפילו להאריך חיים.

טיפול ברפואה סינית אפשרי ומומלץ בכל גיל, לצעירים ולמבוגרים. הטיפול בגיל השלישי מסייע במניעה והאטת התפתחות מחלות ולא פחות חשוב, נותן אוזן קשבת ומגע יד חמה ואוהבת.

אז למה בעצם הרפואה הסינית יכולה לעזור בגיל השלישי?

  • אורתופדיה- כאבי שריר-שלד, כאבים עצביים, דלקות
  • מערכת עיכול ומחלות מטבוליות כגון סכרת ויתר לחץ דם
  • אינסומניה- קשיים בשינה
  • נפש- חרדה ודכאון
  • חיזוק המערכת החיסונית
  • שיפור תפקודי כבד וכליות
  • זירוז החלמה לאחר פציעה או ניתוחים
  • תמיכה במהלך מחלות אונקולוגיות והפחתת תופעות לוואי של טיפולים
  • הרמת האנרגיה הכללית

 

 

רפואה סינית

הטיפול ברפואה סינית הינו טיפול אינטגרטיבי ונעשה בשיתוף פעולה עם הרופא המטפל ואינו מחליף חוות דעת רפואית. רצוי להגיע לטיפול אך ורק אצל מטפל מוסמך, המוכר על ידי האיגוד לרפואה סינית ושלמד לפחות ארבע שנים במוסד לימודים מוכר.

 

כתבה זו נכתבה ע"י ניצן וינשטיין, מטפלת מוסמכת ברפואה סינית מסורתית Dip.CM (I.A.TCM) ומטפלת שיאצו בכירה, התמחות בגינקולוגיה ובריאות האישה- מטפלת בנשים בכל שלבי החיים באזור השרון.