השוואת דיורים מוגנים

כיצד אוכל להבטיח שעשיתי את הבחירה הנכונה?

מצבו הפיזי והנפשי של ההורה הוא אחד השיקולים המרכזיים שצריכים להכריע את הבחירה שלכם באופציית דיור כזו או אחרת. האם ההורה יכול להסתדר לבד ולנהל אורח חיים עצמאי לחלוטין? האם ישנה התדרדרות קוגניטיבית בתפקודו השכלי של ההורה המצריכה פיקוח עליו במשך חלק ניכר מהיום או האם מצבו הפיזי מצריך טיפול יומיומי תוך ביצוע של בדיקות רפואיות בתדירות רבה? אלו הן השאלות שצריכות להשפיע במידה רבה על קבלת ההחלטה בנוגע לפתרון הדיור האידיאלי.

גם אם לרגע נראה לכם שאתם יודעים טוב יותר מה נכון עבור הוריכם, אל תקבלו החלטה בשבילו ושתפו אותו בהתלבטויות, זאת כמובן בהנחה שההורה נמצא במצב נפשי צלול, שהוא בר דעת ושהוא יכול לתפקד במידה כזו או אחרת. בסופו של יום, מי שיבלה את מירב זמנו במקום המגורים החדש הוא לא אתם, אלא ההורה, ועל כן לבחירת פתרון דיור שיתקבל על דעתו ישנה חשיבות עליונה.

אנחנו אומנם רוצים את הכי טוב עבור ההורים שלנו, מבלי ששיקולים כלכליים יכתיבו את הבחירה שלנו, אך רצון לחוד ומציאות לחוד. המציאות מלמדת, שפעמים רבות מגבלות תקציב מכריעות את הבחירה בפתרון דיור כזה או אחר, ועל כן יש להתייחס למרכיב הכלכלי ברצינות. כך למשל, עלותם החודשית של בתי הדיור המוגן יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, זאת מבלי לקחת בחשבון את הפיקדון שיש להפקיד עם הקליטה של ההורה במקום החדש, שגובהו יכול להגיע גם למאות אלפי שקלים. אופציית דיור כזו אם כן, רלוונטית בעיקר למשפחות אמידות, הנמנות עם מעמד הביניים ומעלה, רצוי לזכור זאת בבחירת פתרון הדיור המתאים ביותר להורה.

משפחות שלא יוכלו לעמוד בסכומים כאלה יצטרכו כמובן להסתפק באופציות דיור, שהעלויות שלהן מתאימות יותר למצבן הכלכלי.

בתי אבות בירושלים? דיור מוגן במרכז? בתי אבות בשרון? או דווקא בית אבות בצפון? הארץ עמוסה לאורכה ולרוחבה בפתרונות דיור עבור בני גיל הזהב, והמיקום הגיאוגרפי כמובן שחייב לשחק תפקיד בבחירת מעונו החדש של ההורה. גם אם בית האבות שאתם שוקלים לשכן בו את ההורה הוא מרשים בצורה יוצאת דופן, אתם וודאי לא תרצו, וגם לא יהיה לכם נוח, לחצות חצי מדינה כדי לראות את יקירכם. בחרו באפשרות דיור שאינה רחוקה ממקום מגוריכם וכך גם יגדלו הסיכויים שתבקרו את ההורים בתכיפות רבה יותר.

זה נשמע אולי מובן מאליו, אך כדאי לזכור שכל מוסד המטפל באוכלוסיית בני הגיל השלישי, כמו: בית אבות לתשושי נפש, בית אבות סיעודי או מרכז יום, צריך לפעול תחת רישיון תקף מטעם משרד הרווחה או משרד הבריאות. יש לוודא שמידי פעם מגיע נציג מטעם הגוף הממונה לקיים סיור מקיף במקום ולוודא שהוא פועל בהתאם לתקנים.

להתרשם ממראה עיניים

מעבר לשיקולים המצויינים לעיל, רצוי גם להגיע אל המקום הנבחר, להתרשם ממראה עיניים, לוודא שהוא נראה אסתטי וששוררת בו אווירה טובה ונעימה. אם כאשר תגיעו עם יקירכם אל המקום, יקבלו אתכם בסבר פנים יפות ויגרמו לכם להרגיש בנוח, כנראה שהגעתם אל המקום הנכון.