אם פעם נתקלנו בהמון חששות לפני המעבר לדיור מוגן, היום אנחנו רואים יותר ויותר מבני הגיל השלישי שמעוניינים לעבור למתחם דיור מוגן עמוס בפעילויות ופינוקים. אבל כשיש כל כך הרבה אפשרויות, חשוב לעשות התאמת דיור מוגן, כדי שההורים שלכם או סבא וסבתא יגיעו לבית הנכון עבורם וייהנו מכל מה שיש למתחם להציע בשנות הפרישה הארוכות. 

המעבר עצמו אינו קל. ברוב המקרים מדובר במעבר לדירות קטנות יותר. גם הדירות המרווחות בבתי הדיור המוגן, בנות 2 ו-3 חדרים, עדיין קטנות יותר מדירות רחבות ידיים שההורים גרו בהן, במיוחד אם המעבר מתבצע מבית פרטי. ברור לכולם מדוע הדירות קטנות יותר, הרי כבר אין ילדים בבית, בחלק מהמקרים מדובר בדירות יחיד, ואין צורך בדירה גדולה, קשה ויקרה לתחזוקה. ובכל זאת, לסגור את הכל בארגזים ולהיפרד מחפצים יקרים ללב אינה חוויה פשוטה. אבל אחרי המעבר מגלים דירה מאובזרת היטב, מונגשת לכל הצרכים הייחודיים של בני הגיל השלישי, עם מתוחזקת כראוי, נקייה, ועם המון אפשרויות להכיר חברים חדשים.  

התאמת דיור מוגן לצרכים הייחודיים של ההורים שלכם 

אחרי שהזכרנו את נושא גודל הדירה, יש עוד כמה נושאים שכדאי להתייחס אליהם להתאמת דיור מוגן לגיל השלישי. דירה קטנה יכולה להתאים בדיוק לצרכים של ההורים שלכם, במיוחד אם היא מגיעה עם מרפסת שמש אישית או אפילו גינה פרטית קטנה. מרפסת שפונה לנוף פתוח ולא לבניין אחר תעניק לכל דירה תחושה של פתיחות ומרחבים. אם ההורים שלכם אוהבים שמש, חפשו דירה דרומית, אך אם הם סובלים מחום כדאי לחפש דירה שפונה לצפון.  

בדקו עם בית הדיור המוגן אם הם מספקים פתרונות אחסון לכל החפצים שאין להם מקום בדירה אך יש להם ערך עבורכם, בין אם כלכלי ובין אם רגשי. אם לא, כדאי לבדוק עלויות של מחסן, אך נציין כי לא מעט פרויקטים מאפשרים לשכור מחסן מטעמם. את גודל הדירה יש לבחור בהתאם לסגנון החיים של ההורים. יש לא מעט בני זוג שבגיל המבוגר מעדיפים לישון בנפרד, גם כשהם אוהבים ברמה שגורמת לכולנו לקנא. במצבים כאלה כדאי לבחור דירות בנות שני חדרי שינה לפחות, או בדירה שבה הסלון רחב מספיק כדי להכיל ספה נפתחת.   

התאמת דיור מוגן לפי יכולת כלכלית 

דיור מוגן מתאים לבני ובנות הגיל השלישי ששומרים על שגרת חיים עצמאית, כלומר לא זקוקים לסיוע בתפקודים היומיים, אין להם צרכים סיעודיים והם ללא מטפל זר. לכן מקור המימון של הדירה נעשה באופן פרטי, ללא תמיכת משרד הרווחה או קוד משרד הבריאות. לא מדובר בפתרון זול, אך כשפורטים אותו מגלים שהמגורים בבית הדיור המוגן לאו דווקא יקרים יותר מהמשך המגורים בדירה הרגילה, ובהחלט מספקים לא מעט הזדמנויות וחוויות.  

כדי להגיע לכמה שיותר משפחות, בתי הדיור המוגן מאפשרים מספר מסלולי תשלום: 

דיור מוגן בפיקדון: המסלול המוכר ביותר והמזוהה ביותר עם דיור מוגן, שבו מתבצע תשלום חד פעמי גבוה. התשלום הזה נשחק מדי שנה באחוז מסוים למשך מספר שנים שנקבע מראש, עד גובה מסוים. היתרה מוחזרת לדייר או ליורשיו בסוף תקופת הדיור. על הסכום הזה נוספים דמי אחזקה חודשיים.  

דיור מוגן עם דמי כניסה: מסלול פיקדון מופחת באופן משמעותי, סכום שנשחק במלואו תוך שנים בודדות, כך שברוב המקרים לא נותר סכום להחזיר לדייר או ליורשיו. גם כאן יש דמי אחזקה חודשיים. 

דיור מוגן בשכירות חודשית: במסלול זה אין פיקדון כלל והתשלום החודשי גבוה יותר משום שהוא כולל גם את דמי האחזקה וגם את דמי השכירות. 

סיוע בהתאמת דיור מוגן 

המבחר מבלבל, ההצעות רבות, וכולם מעידים על עצמם שהם הדיור המוגן הטוב ביותר עבור ההורים שלכם. אנחנו יודעים שמבחר גדול מדי עלול לגרום לכם לדחות את החיפוש, ובדיוק כדי להימנע מכך אנחנו כאן בשבילכם. מוקד הייעוץ שלנו עוסק מעניק למשפחות בדיוק כמו שלכם סיוע בהתאמת דיור מוגן. הייעוץ, ההכוונה והליווי שלנו לכל אורך התהליך ניתנים ללא כל תשלום מצדכם. את ההמלצות אנחנו נותנים לאחר שיחה איתכם, היכרות עם האופי של המשפחה שלכם והצרכים הייחודיים שלכם. היועצות שלנו מבקרות בבתי הדיור המוגן כדי להתרשם מהם בעיניהן, ואנחנו משוחחים עם משפחות שנעזרו בנו בעבר כדי לקבל חוות דעת אמיתית על הבתים השונים. וכשכל זה ניתן ללא כל תשלום מצדכם, אתם יכולים להיות רגועים שתקבלו מאיתנו את הייעוץ הכי מקצועי ומסור שאפשר.  

התאמת דיור משרד הבריאות 

רבים שואלים אותנו על התאמת דיור משרד הבריאות. נדגיש, משרד הבריאות לא מסייע כלל בכל הקשור לדיור מוגן. קיים סיוע לדיור בבית גיל הזהב לחסרי דירה ודיירי הדיור הציבורי, אך לא מדובר בבתי דיור מוגן מהסוג שבו אנחנו עוסקים. התאמת דיור משרד הבריאות באמצעות קוד משרד הבריאות אפשרית בבתי אבות מסוימים, בתי אבות סיעודיים או בתי אבות לתשושי נפש, אך בכל הנוגע לדיור מוגן – הכל נעשה במימון פרטי וללא תמיכת משרד הבריאות או משרד הרווחה.  

התאמת דיור מוגן לגיל השלישי – שאלות ותשובות 

מה צריך לבדוק לקראת התאמת דיור מוגן להורים? 

ודאו שגודל הדירה מתאים להורים, בין אם מדובר בהורה אחד, שני ההורים יחדיו, או הורים שמעדיפים חדרי שינה נפרדים. בחרו בכיוון הדירה צפון או דרום בהתאם להעדפות שלהם. בדקו אם יש מספיק מקומות לאחסון חפצים בדירה, או אם הנהלת הבית מספקת מחסן לאחסון דברים בעלי ערך מהדירה הישנה שאין להם מקום בדירה החדשה בדיור המוגן. 

איך מבצעים התאמת דיור מוגן לפי היכולת הכלכלית? 

אם בעבר היה נהוגה בעיקר שיטת הפיקדון, שבה יש תשלום חד פעמי גבוה בתוספת דמי אחזקה חודשיים, כיום בתי דיור מוגן רבים מאפשרים מגוון מסלולי תשלום. התאמת דיור מוגן ליכולות התשלום נעשית במסלולי דמי כניסה מופחתים, דיור מוגן בשכירות חודשית, ומסלולים נוספים בהתאמה אישית לצרכים הייחודיים של כל דייר ודיירת.  

האם יש תמיכה להתאמת דיור משרד הבריאות? 

דיור מוגן הוא מסגרת לבנות ובני הגיל השלישי העצמאים, כך שאין כל מעורבות של משרד הבריאות. אין סיוע כלכלי ואין עזרה במציאת דיור מוגן על ידי משרד הבריאות. התאמת דיור משרד הבריאות אפשרית בבתי אבות מסוימים, אך מקור המימון לדיור מוגן הוא אישי מהכיס של בני המשפחה שלכם.  

אנחנו מעוניינים בסיוע בהתאמת דיור מוגן, למי לפנות? 

התקשרו אלינו לכוכבית 4985 או השאירו פרטים באתר. אחת היועצות שלנו תחזור אליכם בהקדם ונתחיל ביחד את החיפוש אחר הבית החדש של ההורים שלכם. השירות המקצועי שלנו ניתן ללא כל תשלום מבחינתכם, וההמלצות שלנו מתבססות על שיחה מקיפה איתכם כדי להבין את הצרכים והציפיות שלכם, על ביקורים שלנו במתחמי דיור מוגן, הידע והמחקר שלנו בתחום, ושיחות עם משפחות רבות שכבר סייענו להן בעבר עם התאמת דיור מוגן.