טיפול בסכרתסכרת מאופיינת בעלייה מוגברת של רמת הסוכר בדם בלי היכולת של הגוף לווסת אותה וזאת בשל חוסר אינסולין בגוף, זו היא תופעה שרבים מאתנו מכירים או נתקלנו בה.

ישנם שני סוגים של סכרת- סכרת סוג 1 הידועה גם כסכרת נעורים ובה ללבלב אין יכולת כלל לייצר אינסולין. הסוג השני של הסכרת, סכרת סוג 2 היא הסכרת שרוב המבוגרים יסבלו ממנה וזאת עקב תזונה לקויה והשמנה. בסכרת זו הלבלב מייצר אינסולין אך בכמות נמוכה לזו שהגוף צריך ולכן הסוכר בדם לא נספג ופוגע בכלי הדם.

אז נכון שכשגרים בבית ומכינים את האוכל לבד הרבה יותר קל לעקוב אחרי התזונה אבל עצם העובדה שאתם גרים בבית אבות לעצמאיים, בדיור מוגן  או בבית אבות סיעודי לא אומרת שאתם צריכים לדאוג לעצמכם פחות – להיפך! גם כאן אתם צריכים לשים לב למאכלים שאתם אוכלים ואם יש לכם ספק תוודאו ממה מורכב האוכל ותיידעו את הצוות הרפואי ואת המטבח שיש לכם סכרת.

להלן מספר טיפים על התמודדות עם פירות הקיץ והמלצות על פעילות ספורטיבית שתעזור לחולי סכרת:

פירות קיץ וסכרת

כידוע, חולי סכרת צריכים להימנע מעליית רמת הסוכר בדם או לחלופין להזריק אינסולין על מנת לאזן אותו. אך בקיץ הישראלי יש כל כך הרבה פירות מתוקים וטעימים שקשה להימנע מהם, אז כיצד נהנה מהם ובו זמנית נשמור על גופנו?

לפירות ישנה חשיבות רבה בתזונה שלנו מכוון שיש בהם ויטמינים ומינרלים חשובים התורמים לאיזון הסוכר בדם. לדוגמא ויטמין C ומגנזיום שמחזקים את מערכת החיסון. בנוסף הסיבים התזונתיים שקיימים בפירות מסיעים לשמור על משקל הגוף ולהפחיתו. על מנת ליהנות מכל היתרונות שיש לפירות להציע כדאי:

– לאכול אותם בצורתם השלמה או בשייק פירות ולא במיץ פירות מכיוון שבמיץ הולכים לאיבוד הסיבים התזונתיים ואנו נשארים רק עם הסוכר ברמה מאוד גבוהה.

– להקפיד על פירות עם רמת סוכר נמוכה יחסית כמו לדוגמא- בננה, אוכמניות, תות שדה, תפוח, אגס, פירות יער, פירות הדר (מומלץ לשלב גם אגוזים ושקדים)

– להימנע מצריכת פירות  עתירים בסוכרים כמו ענבים, אבטיח, פירות יבשים ופירות משומרים.

– לאכול שלוש מנות פרי ביום ועדיף לבחור בפירות על פני סוכרים פשוטים אחרים כמו ממתקים ושוקולדים.

מעבר לתזונה נכונה חשוב להקפיד על פעילות גופנית על מנת לאזן את הסכרת. בקיץ יש הרבה פעילויות שאפשר לעשות.

לפני שיוצאים לפעילות גופנית יש מספר דברים שחשוב לדעת:

1. אסור להתחיל פעילות גופנית לאחר צום, לכן אם אתם רוצים להתאמן בבוקר חשוב לאכול משהו לפני כן.

2. חובה לבדוק את ערכי הסוכר לפני תחילת הפעילות. אם הערכים עולים על 250 או קטנים מ 80 אסור להתחיל את הפעילות וצריך לאזן אותם קודם.

3. מכוון שבזמן פעילות גופנית הגוף משתמש בסוכרים כדלק חשוב לבדוק את רמת הסוכר גם לאחר הפעילות ולוודא שהם לא נמוכים מידי.

4. אם אתם מבצעים אימון כוח באותו היום השתדלו לא להזריק אינסולין לאותו השריר שעליו אתם רוצים לעבוד.

5. כדאי לקחת אתכם פרי במידה וערכי הסוכר ירדו במהלך האימון.

6. חשוב מאוד להקפיד על שתיית מים מרובה

7. לפני תחילת אימון ובסופו חשוב לבצע חימום ומתיחות של השרירים והמפרקים על מנת להימנע מפציעות.

פעילות גופנית בבית לחולי סכרת:

קיץ וחם, וגם בגיל מסוים קצת קשה לצאת מהבית ולעסוק בפעילות גופנית אירובית או כזו שעלולה להתיש. לכן, צרפנו מספר תרגילים אירוביים מומלצים לחולי סכרת שקשה להם לצאת מהבית:

1. לשבת, להרים את הידיים למעלה ומהר להוריד. להרים קדימה אחורה ולצדדים, מה שחשוב זה תנועה מהירה על מנת להעלות את הדופק ולעבוד על סיבולת לב ריאה.

2. להרים את הרגליים על כיסא ולהניע את אצבעות הרגליים ולסובב את הקרסוליים. זאת על מנת להזרים את הדם ולא לאבד תחושה בגפיים.

נכתב על ידי רקפת בקה מוזס מומחית לכושר אישי ושיפור איכות החיים בגיל הזהב.